HP’s bærbare får kræfter

Friske batterier på 15 sekunder?

 

Batterier er fremtidens store løsen. Det mener de fleste fortsat, selvom de eksperimenterer med bio-benzin, brændsels-celler med brint og andre mulige energiformer.

Batterier er blevet meget bedre, siden bilindustrien er begyndt at interessere sig for dem. Inden da sørgede olieselskaberne (muligvis) for at holde udviklingen af nye batterier i ave, fordi de ikke ønskede konkurrence fra elbiler.

Batterier har dog stadig deres ulemper. De fremstilles af giftige kemikalier, og de er store og tunge, hvis de skal levere anselige mængder energi som f.eks. til biler, lastvogne, busser og fly.

Hos Skeleton Technologies i Estland har man udviklet et batteri på basis af såkaldte super-kondensatorer. Det viser første lovende resultater, der nu skal omsættes til noget større og kommercielt interessant.

Skeleton er derfor gået i samarbejde med det tyske Karlsruhe Institute of Technology (KIT) for sammen at skabe et ”SuperBattery”, der kan lades op fra 0 til 100 procent på bare 15 sekunder.

Batterier i elbiler er store, tunge og langsomme at oplade. (Foto: Gerd Altmann / Pixabay)

 

Med 25.200 studerende og knap 6.000 forskere og undervisere er KIT blandt Tysklands største universiteter med speciale i teknologi.

Blandt KITs mest berømte elever er opfinderen af Benz motorerne og stifterne af verdens tredje-største softwarehus SAP.

Skeletons og KIT’s idé er at skabe en hybrid af de velkendte lithium batterier og Skeletons patenterede ”ultra capacitor” celller, der bygger på grafen – altså kulstof atomer.

Lithium, som vi bedst kender fra Li-ion batterier til f.eks. mobiltelefoner, har en høj energi tæthed. Det betyder, at de kan lagre en masse strøm, men lader og aflader til gengæld langsomt.

Det er derfor, at det tager så lang tid at fylde f.eks. batterierne i en elbil, en laptop eller en smartphone op igen.

Alle prøver i øjeblikket at udvikle nye batterier, der kan lagre store mængder energi på lille plads og med hurtig opladning. (Foto: 955119 / Pixabay)

 

Super-kondensatorer tilbyder en ekstrem hurtig opladning og fungerer stadig efter tusinder af afladninger uden at miste kræfter.

Omvendt har de en meget lav energi-tæthed. Et batteri på basis af grafen er derfor mange gange større end et tilsvarende af lithium.

Flere har forsøgt at skabe en mix af de to teknologier, men hidtil uden succes. En af dem skal angiveligt være Tesla, der fik adgang til super-kondensator knowhow, da elbil giganten købte lille Maxwell Technologies sidste år.

Det nye estisk-tyske samarbejde sigter uden tvivl også på bil-fabrikkerne, der er Tysklands største industri. Skeleton skal således have fået et tilsagn om en milliard euro fra en stor bilfabrikant.

Skeleton indrømmer dog også, at der stadig er et stykke vej, inden det lykkes at bygge bilbatterier, der lever op til betegnelsen ”lyn-opladning.”

Derfor er det ikke usandsynligt, at vi inden da ser mindre udgaver af de nye super-batterier til f.eks. mobiltelefoner og andre gadges. Måske sågar som de populære AA og AAA batterier….

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

HP’s bærbare får kræfter