Her får Apples Airpods et sejt udseende

Vi giver milliarder til et godt formål på fødselsdagen

For et år siden lancerede Facebook sin nye idé til brugernes fødselsdage, hvor de kunne opfordre gratulanter til at donere penge til et godt formål i den særlige dags anledning.

Fundraiser funktionen er blevet en kæmpestor succes, og Facebooks brugere har rejst over to milliarder kroner (300 mia. dollars) til omkring 750.000 velgørende projekter.

Kravet er selvfølgelig, at projekterne skal være non-profit. De omfatter alt fra donationer til uddeling af måltider til fattige, over penge til dyre-internater til støtte for Alzheimer forskning.

Facebook gør også lidt selv: Således stoppede det sociale medie et par måneder efter fødselsdags fundraiser funktionens lancering den transaktions-afgift på fem procent, som man ellers normalt tager for non profit donationer.

Her i juli meddelte Facebook så, at man i en begrænset periode ville lægge fem dollars ind på hver fundraiser, som amerikanske FB-brugere åbnede. De eneste krav er, at fundraiseren har fødselsdag – og at pengene går til en af de 750.000 velgørende formål, som Facebook har godkendt på forhånd.

Facebooks ”bonus” gælder desværre kun i USA, men her i Danmark kan vi fint klare os uden de penge. Jeg ser næsten dagligt nye fundraisere hos mine mange Facebook venner – og Kræftens Bekæmpelse ser ud til at være den oftest begunstigede.

Facebook er i gang med at gøre det mere overskueligt at vælge det gode formål, som skal have penge på ens fødselsdag.

Facebook er overvældet over den store interesse for fødselsdags-donationerne, men kan også godt se, at det kan være uoverskueligt for mange brugere, når der er 750.000 formål at vælge imellem.

Derfor er Facebooks udviklingsfolk i gang med at bygge nye værktøjer: Når man klikker på en organisation på listen, vil der poppe flere informationer om den op på skærmen, dens mission, formål, geografiske placering – og hvor mange der har ”liket” den. Desuden vil der komme bedre søgeværktøjer til at finde det gode formål, der passer bedst til ens fødselsdag.

Mark Zuckerberg publicerede i går et Facebook indlæg, hvor han takkede alle, som har dedikeret deres fødselsdag til et godt formål – og selvfølgelig også de mange mennesker, der har doneret.

Det er vel et godt eksempel på, at Facebook ikke kun er en skidt ting….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Her får Apples Airpods et sejt udseende