McD skaber mere støj fra mobiler

Verdens mest tyste offroader

Hvem siger, at man kun kan køre i mudder og på hullede markveje, hvis man sidder i en diesel-osende Jeep, Land Rover, Pajero,  Mercedes Geländewagen eller Landcruiser?

Når nu elmotorerne er godt kørende i bybiler og personvogne, må elektriciteten da også nå ud på landet. Og selvfølgelig også hen foran storbyens smarte cafeer, hvor denne nye Bollinger fire-hjuls-trækker vil pynte fint ved siden af en Tesla.

Bollinger B1 er lige så rå som sine konkurrenter, men den lyder altså ikke som en traktor. Snarere er den helt lydløs i terrænet, hvorfor den nok ikke skræmmer helt så mange vilde dyr som traditionel offroader.

B1 er på størrelse med en Jeep Wrangler, men har ikke mere plads indenbords. Der er fire sæder, hvor bagsædet hurtigt kan nedfældes eller tages ud. Som noget helt nyt er der bagagerum både bag sæderne og forrest i bilen – foran den ene elmotor.

Undervogn, ramme og chassis er lavet af solidt stål, mens karrosseriet er aluminium med batterierne placeret i siderne og de to elmotorer i midten. Det skaber et lavt tyngdepunkt, så den store offroader bliver lettere at tumle.

Amerikanske Bollinger Motors vil remstille sin nye B1 i to versioner. Den ”lille” har en rækkevidde på 200 kilometer på en opladning. Den store kører 322 kilometer, før den skal have strøm.

Kabinen er lige så rå som i en ældre Land Rover.

Det tager syv timer at lade den lille udgave med 60 kWh batteri op via en almindelig stikkontakt. Ofrer man penge på en Fast Charger, tager det kun 45 minutter. De tilsvarende opladnings-tider for storebor er 12 timer og 75 minutter.

Og så lige til kræfterne, for de betyder jo en masse for off-road elskere:

Bollinger B1 rummer to elmotorer for og bag, der tilsammen yder 360 hestekræfter eller 268 kW. Drejemomentet er på hele 640 Nm, så der er rigeligt med trækkraft at gøre godt med.

Elmotorer fylder ikke nær så meget som diesel. Derfor er der bagagerum både bagerst – og som noget nyt – forrest i bilen.

Store offroadere er normalt ikke hurtigløbere. Bollinger er en undtagelse. Sprinten fra 0 til 100 km i timen klares på bare 4,5 sekunder, og topfarten når man ved 205 km/t.

Desværre kan man ikke bare lige tage hen til en forhandler og købe sig et eksemplar af Bollinger B1. Produktionen vil først være i fulde omdrejninger fra 2019 – til den tid til priser på mellem 45.000 og 75.000 USD. Hvad en B1 kommer til at koste på danske plader, tør jeg slet ikke gætte.

Man kan forudbestille og drømme meget mere ved at besøge Bollingers hjemmeside….

Strømstik til forreste elmotor ligner et stort blinklys.

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

McD skaber mere støj fra mobiler