Vores dataforbrug er steget 40 procent

Lad elbiler op fra gadelampen

Byplanlæggere i de fleste storbyer i Vesten er i fuld gang med at bygge en ny elektrisk infrastruktur til de mange elbiler, der skal overbefolke vores bymidter i de kommende år.

I Danmark er vi kommet ganske langt, selvom der hurtigt kan komme til at mangle lade-pladser til et stigende antal elbiler. Det er svært at finde plads, og andre trafikanter viser bestemt ikke altid respekt for deres nye kolleger med strømstik i.

De parkerer deres egne – ikke-elektriske køretøjer – i de ellers reserverede båse. Nogle gange ser man også elbil pladser fyldt op med henkastede cykler.

Det er ikke nødvendigvis nogen god løsning at indrette rent elektriske p-pladser. Bilister ønsker jo ikke at søge efter en p-plads og køre langt for at finde den. De vil have p-pladser dér, hvor de vil finde hen. Dét er svært med ladestandere, der ofte er store og klodsede.

(Foto: Siemens)

I London er man begyndt at eksperimentere med en anden løsning. Her bruger man, hvad alle gader og veje har i forvejen – nemlig gadelamper. De udstyres nu med lade-anlæg, så det eneste elbilisten skal søge, er en p-plads foran en gadelygte.

Londons første gade med det nye udstyr hedder normalt Sutherland Avenue, men er meget passende blevet omdøbt til ?Electric Avenue?. Den ligger i downtown London i City of Westminster W9.

Westminster har efterhånden 296 ladepunkter i gadelamper i funktion, men Electric Avenue er den første gade i England, hvor samtlige gadelygter har fået den ekstra opgave som ladere. I de næste par uger vil det også ske i de nærmeste to sidegader.

London har som mål at få 1.000 ladestandere i gadelamper i sin bymidte. De kan forhåbentligt hjælpe de mange frustrerede elbilister, som ifølge en ny analyse hævder, at højst 100 ladestandere er ledige ad gangen i Storbritanniens hovedstad.

Når man så samtidig læser, at over en tredjedel af de britiske bilister har planer om at gå over til eldrift i deres næste personbil, kan man godt se behovet for flere og mere handy ladestandere. 40 procent af briterne siger endda, at de ville have hoppet over på el, hvis der havde været flere ladere i gadebilledet.

(Foto: Siemens)

Londons bystyre arbejder sammen med den tyske gigant Siemens og med noget mindre Ubitricity fra Berlin om gadelampe projektet. Det har kørt siden 2015 og omfatter efterhånden 1.300 gadelygter i den store by.

Det tyske system anvender allerede eksisterende el-installationer og kræver derfor hverken de store ombygninger af lampe-standeren, eller at fortove og gader skal graves op.

Bilisterne skal anvende et særligt SmartCable mellem bil og gadelampe. Det er ikke specielt hurtigt, men til gengæld fungerer det både med rene elbiler og med køretøjer, der har hybride motorer.

Opladning af en personbil tager typisk en hel nat. Mængden af den hentede strøm registreres i en måler i kablet, der via mobiltelefon nettet melder tilbage om kilowatt-timerne til en central computer. Herfra sker afregningen så med bilisten?.

(Indledningsfoto til artiklen: Siemens)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vores dataforbrug er steget 40 procent