Huawei bare stormer frem
I lille Danmark er det allerede sket. Den frække kinesiske opkomling Huawei har overhalet Samsung og er landets næststørste mærke i mobiltelefoner. Kun overgået af Apple, der er totalt dominerende blandt danske smartphone købere.
På globalt plan ser situationen lidt anderledes ud. Her har Huawei overhalet verdens nummer to, der er Apples iPhones. Til gengæld har Samsung hidtil været nærmest urørlig med knap hver fjerde solgte mobiltelefon i verden.
Står det til Huawei, vil Samsung blive væltet af tronen senest i 2020. Allerede næste år vil Huawei ligge side om side med sin sydkoreanske rival.
Når man kigger på de seneste salgstal for tredje kvartal, virker Huaweis ønske slet ikke at være urealistisk. Mens Samsung tabte 1,8 pct. markedsandel på globalt plan, stormede Huawei frem med ekstra 4,2 pct.
Det har fået Huaweis chef for consumer divisionen, Richard Yu, til at være meget åbenmundet i et interview med den amerikanske tv-station CNBC:
”Næste år vil vi komme meget tæt på nummer ét. Måske vil vi salgsmæssigt ligge på niveau med Samsung. Og i hvert fald året efter, vil vi have chancen for at blive verdens nummer ét (i mobiltelefoner)”
Image-mæssigt går det også vældig godt for Huawei. Fra at være et ”billigt kineser mærke” nævnes Huawei i dag som et ”cool brand”, man gerne vil eje og vise frem. Det afsløres bl.a. af det danske ”Brand Advocacy” indeks hos analyse firmaet YouGov.
Huawei har især været dygtig til at lancere nye topmobiler som de fremragende P20 og Mate 20 modeller. I Danmark er de en stor del af Huaweis salg, mens de på verdensbasis kun udgør en lille del af omsætningen. Til gengæld er Huawei vældig dygtig til at lade de mange roser for toptelefonerne smitte af på markedsføringen af de billigere modeller.
Huawei spreder samtidig sit salg på flere varemærker. I Danmark kender vi stort set kun Huaweis eget navn, mens man i udlandet også støder på Nova og Honor telefoner, der i virkeligheden er Huawei mobiler i en lidt anderledes forklædning.
Det er en smart strategi, som man i høj grad også ser i bil-industrien. Tænk f.eks. på VW med sine øvrige mærker som Audi, Seat, Skoda og Lamborghini. Mange af delene er identiske på tværs af de forskellige brands.
Det betyder naturligvis ikke, at Huawei bare marcherer afsted uden at møde modstand og forhindringer undervejs. Dem har Huawei især i USA, hvor Trumps regering har besluttet, at kinesiske teknologi-virksomheder som Huawei kunne være en trussel mod den nationale sikkerhed.
Resultatet er, at Huawei måtte stoppe sin planlagte mega-lancering i Amerika, fordi den offentlige sektor ikke må købe deres telefoner – og de store amerikanske teleselskaber trak sig fra deres aftaler med Huawei.
Amerikanerne kan godt købe Huawei mobiler, men langt fra alle steder som i Danmark. Desuden bliver Huaweis seneste supertelefon – Mate 20 – slet ikke markedsført i USA.
Set i det lys er Huaweis globale fremgang virkelig imponerende. Den foregår nemlig uden, at verdens næststørste telefonmarked er med – amerikanernes.
Hvis kineserne kunne sælge sine mobiler frit i USA, ville Huawei formentlig allerede nu ligge på niveau med Samsung – måske over….
Ingen kommentarer endnu