Hver tredje VM-fan er en kvinde
I disse dage og uger har folk det svært, hvis de ikke er fodboldfans – og er bare lidt nationalistiske. Fodbold-VM i Rusland samler millioner af mennesker fora skærmen, når de 32 hold kæmper om ære, pokal og store bonuspenge.
Det gælder selvfølgelig også i Danmark, hvor hundrede-tusinder af fodbold-fans var uden for pædagogisk rækkevidde i går eftermiddags, da de rød-hvide kvalificerede sig til ottendels-finalerne.
Selve kampen mod Frankrig var ikke værd at tale om – bortset fra resultatet. Hvis selv moderat fodbold-interesserede danskere havde vidst på forhånd, at de ville få en død-kedelig 0-0 kamp at se, ville de nok have fået de to eftermiddags-timer til at gå med noget andet.
Anyway – en ny rundspørge fra analysefirmaet Global Web Index afslører, at danskerne og de øvrige europæere slet ikke er så vilde med fodbold-VM. Heller ikke russerne, der ellers er vært for turneringen.
Den helt store entusiasme finder vi i Sydamerika, hvor over 70 pct. af befolkningerne erklærer sig som fodbold-fans. Også Kina ligger lidt overraskende på et pænt højt niveau, selvom landet slet ikke har et hold med ved VM.
Global Web Index har spurgt 39.304 internet-brugere i 35 lande om deres fodbold-interesse. Globalt set kigger 48 pct. af dem fodbold-VM på tv, smartphone eller computerskærm. Det gør turneringen til verdens mest populære – på tværs af alle sportsgrene.
Selvom det ofte ser sådan ud i reklamerne, er det i øvrigt ikke kun mænd, som sætter sig foran skærmen for at se fodbold fra Rusland. 37 pct. af fansene er kvinder.
Analysebureauet har også kigget på aldersfordelingen blandt fodbold-entusiasterne. Næsten 60 pct. af VM-seerne er under 34 år….
Ingen kommentarer endnu