Denne elbil kører også på sol
Flere elbil-fabrikanter som store Hyundai eller de små Lightyear og Aptera har vist modeller, hvor man kan købe solceller på taget som ekstra-udstyr.
Her skal solcellerne hjælpe med supplere elforsyningen på varme sommerdage, hvor aircondition systemet trækker masser af strøm for at køle passagererne ned.
Hos tyske Sono Motors er man straks mere konsekvent:
456 solceller på firmaets nye Sion minivan fylder hele taget, motorhjelmen og mere til. De kan levere så meget power til batteriet, at elbilen teoretisk set kunne køre evigt uden ekstern opladning af batteriet.
I praksis kommer der dog en nat og sikkert overskyede regnvejrs-dage i vejen, så drømmen om en helt grøn og selvforsynende elbil fortsat er lidt urealistisk.
I sin pressemeddelelse praler Sono Motors med, at solcellerne, der i øvrigt også sidder på Sions fem døre, kan holde elbilens 54 kWh store batteri helt opladet – bare den står udendørs i solskin.
Under normale europæiske vejrforhold skal solcellerne øge elbilens rækkevidde på 305 kilometer med et gennemsnit på 245 kilometer pr. uge.
Samtidig kan man nøjes med at sætte Sion i en stikkontakt fire gange færre end normalt på en elbil. Det sparer både tid og penge.
Dertil kommer, at Sono Sion kan arbejde med bi-direktionel opladning. Det vil sige, at elbilen kan fungerer som backup og levere strøm videre til både mobiltelefon, laptop, Bluetooth højttalere og til nøds huset i et par timer, hvis strømmen er gået.
Sono har netop præsenteret det endelige design på Sion, der er ganske diskret og langt fra opsigtsvækkende. Den kunne lige så godt komme fra VW eller Opel.
Sono er begyndt at tage imod bestillinger på sin spændende og ekstra grønne elbil. Priserne begynder ved superlave 25.125 euro eller ca. 190.000 kroner. Dertil skal lægges høje danske afgifter.
Sono venter at indlede en storproduktionaf Sion i anden halvdel af 2023. Som med så mange andre nye biler skal man altså væbne sig med tålmodighed, før de kan leveres….
Ingen kommentarer endnu