Kapløb om 5G masterne

Her er Ubers egen elbil

(Foto: Arrival / Uber)

Da Uber efter politisk pres måtte lukke i Danmark for godt fire år siden, regnede de fleste af os med, at nu var det slut med billigere alternativer til taxa.

Men hvem siger, at der ikke kommer et comeback på et tidspunkt? I så fald bliver det nok med Ubers egen elbil på gaderne.

Den er netop præsenteret i England, hvor den også udvikles og skal bygges af Arrival. Det er en lille britisk fabrikant, der har specialiseret sig i elektrisk drevne køretøjer.

(Foto: Arrival / Uber)

Arrival Car skal flytte de omkring 30 millioner Uber chauffører verden over på en forurenings-fri og mere fremtids-rettet platform frem for ofte brugte privatbiler af ældre dato.

Arrival folkene har samtidig trukket på erfaringerne fra masser af Uber-førere, der gerne ville fortælle, hvordan den optimale bil til taxa-transport skulle se ud og indrettes.

Udseendet minder lidt om en moderne udgave af den berømte London-taxa. Det vil sige store døre til passagerne og en højde, så de ikke behøver at kravle ind og ud.

Rent fysisk fylder Ubers elektriske Arrival Car omtrent det samme som en VW Golf. Indendørs skal der dog være dobbelt så meget benplads som i en Golf.

(Foto: Arrival / Uber)

I praksis skal Ubers elbil kunne transportere tre passagerer på bagsædet. Har de meget bagage med, kan det forreste passagersæde klappes ned.

Ligesom i Londons taxaer kan Uber-chaufføren isoleres bag beskyttende plastik-vægge. Under alle omstændigheder sidder han eller hun løftet lidt på, så føreren har en optimal udsigt over, hvad der foregår på bagsædet.

Alt unødvendigt inventar er fjernet, så passagererne ikke kan ødelægge det. Det samme gælder alle fysiske knapper.

De er nu afløst af et stort digitalt display i midten af frontpanelet. Samme touch-skærm bruges til navigation, digitale instrumenter, til at vise førerens ID og kørekort samt til afregning af køreturen. I fremtiden behøver Uber chaufføren altså ikke rode rundt med en lille mobiltelefon til de opgaver.

Da taxa’er nemt kører 50.000 kilometer om året, har Uber og Arrival udviklet en elbil, der er mere solid i hele sit design og sin konstruktion end ombyggede personvogne.

I den forbindelse er drifts-udgifter, oppetid, reparations-priser, fører-komfort, sikkerhed og venlig indretning til passagererne taget med i udviklingen.’

Den første prototype af Ubers elbil kører ud på Londons gader i januar. En ny serie af prototyper bliver også bygget straks i det nye år.

Hvornår Uber tager sine første egne elbiler i anvendelse, vil bl.a. være afhængig af Corona- og Omikron-udviklingen i de kommende måneder….

(Foto: Arrival / Uber)

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kapløb om 5G masterne