Samsung hopper på OLED i tv

Facebooks briller nærmer sig

(Foto: Facebook)

Facebook har en idé om, at selskabets hardware produkter primært skal være forbeholdt købere i USA.

Af samme grund har vi f.eks. ikke set Facebooks smarte xxxxx skærme til video-chat til salg på vores breddegrader, selvom der uden tvivl ville have været et stort publikum til dem her under Corona pandemien.

Samme marketing-taktik har Facebook haft med sine spændende Ray-Ban Stories briller, der er udviklet i samarbejde med den berømte solbrille fabrikant.

Her har Facebook heldigvis ændret mening en smule og har nu åbnet for de smarte briller i en række europæiske lande. Dog ikke i danske og skandinaviske butikker endnu.

(Foto: Facebook)

Sidste år blev brillerne med indbygget kamera, højttalere, mikrofon og trådløs netværk indledningsvis lanceret i USA, Australien, Canada, Irland, Italien og England.

Fra i går kan de så købes i Spanien, Østrig, Tyskland og Belgien, mens Frankrig kommer med fra den 14. april. Andre nationaliteter som f.eks. danskere må nøjes med at købe brillerne online internationalt.

Facebook har samtidig benyttet lejligheden til at forbedre teknologien i Ray-Ban Stories: Først og fremmest kan de nu optage fotos og 60 sekunders video via sine to indbyggetde 5 megapixel kameraer i brillestellet. Tidligere var det kun 30 sekunder.

Desuden har Facebook udvidet den medfølgende Stories app, så den nu også kan kommunikere på fransk, tysk, hollandsk og spansk.

Brillerne kan så kontrolleres håndfrit med stemme-kommandoer i forskellige sprog. Tilsvarende får man advarsler fra dem om f.eks. lavt batteri eller fuld hukommelse på sit eget sprog – ikke kun på engelsk som hidtil.

App’en indeholder også  et View afsnit, hvor man på sin mobiltelefon, tablet eller laptop kan redigere og forbedre sine video-optagelser. Desuden er det nemmere end før at uploade dem direkte til sociale medier.

Brillerne kan på mange måder minde om Spectacles fra social media rivalen Snapchat, men Facebooks er langt mere elegante. Naturligvis takket være samarbejdet med solbrille giganten Ray-Ban.

Ligesom på Snapchat Spectacles blinker en LED lampe, når man har video-kameraer og mikrofon kørende. Helt diskrete er Facebook Ray-Ban Stories altså ikke, når man optager video under møder, selskaber, receptioner og fester.

Desuden kunne man vel godt forestille sig, at Stories brillerne kunne erstatte action kameraer eller mobiltelefonen i hånden. Det kunne være på rejser, sport, eventyr osv.

Endelig kan nævnes, at Facebook brillerne nu kan købes i fire nye farver og flere kombinationer af glas og stel – ikke kun solbriller. I alt vil man have 28 forskellige varianter at vælge imellem.

Facebook Ray-Ban Stories briller koster fra 299 dollars eller godt 2.000 kroner. De kræver, at brugeren også har en smartphone med app på sig, som videresender videoer og fotos til internet….

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Samsung hopper på OLED i tv