Motorola mere business-like

Tyskere udvikler super batteri

(Foto: Mahle)

Alle taler om elektriske køretøjer lige nu – elbiler, elscootere, elektriske busser osv – men de fleste er godt klar over, at teknologien stadig er lunefuld.

Batterier er dyre at fremstille. De indeholder giftige stoffer. De har begrænset rækkevidde, og det tager lang tid at fylde dem op med energi.

Nu mener tyske Mahle at have løsningen. Firmaet er en stor underleverandør af dele til bilindustrien og har udviklet et batteri, som kan lades lige så hurtigt op, som det tager at fylde en bils benzintank med brændstof.

Mahle har udviklet det nye lithium-carbon batteri i samarbejde med batteri-fabrikanten Allotrope Energy. Det indeholder elementer fra superleder teknologien og skal være mindre giftigt end de mest udbredte batterier til biler, mobiltelefoner og laptops – lithium-ion.

”Nervøsiteten for at løbe tør for strøm er den største barriere for, at folk tør købe en elbil. Hvis batteriet kunne lades lige så hurtigt op som at tanke en bil, vil det mest af denne bekymring forsvinde,” vurderer Dr Mike Bassett. Han er Mahle Powertrains udviklingschef.

Det nye batteri bruger elementer fra superledere til at kunne lade forrygende hurtigt. (Foto: Mahle)

Tidligere i år præsenterede Mahle en billig elmotor uden magneter til elektriske køretøjer. Den er i første omgang rettet mod elscootere og elcykler, men vil også kunne udvikles i større varianter til f.eks. elbiler.

Batteriet fra Mahle og Allotrope bruger samme type anode, der ses i traditionelle li-ion batterier. Anderledes er imidlertid katode, der er separeret med en organisk elektrolyt.

Samme princip anvendes i superledere med enorm energi-tæthed. Når det kombineres med lithium-carbon batterier, kan man få hurtige ladetider på op til 20 kilowatt.

Dertil kommer, at Mahles lithium-carbon batteri klarer sig helt uden sjældne råstoffer og skal kunne genbruges 100 procent. Mahles batteri skal også være mindre tilbøjelig til at blive over-ophedet.

De to tyske firmaer har gennemført en analyse, hvor man via en computer har simuleret driften af en fast-food-udbringnings-service med små elektriske scootere og motorcykler. Hvert køretøj var forsynet med et konventielt 500 Wh batteri.

Under normale omstændigheder vil hver scooter skulle lades op i mindst 30 minutter, når der er travlt med udbringning til kunder. Havde de i stedet haft de nye lithium-carbon batterier ombord, kunne opladningen være overstået på bare 90 sekunder….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Motorola mere business-like