Hold party med Sony

Vi blokerer for færre reklamer

(Foto: Audience Project)

Reklamer på internet har altid været et omdiskuteret fænomen.

Dem, der ikke gider se dem, køber enten reklame-blokkere eller bruger de ”ad block” faciliteter, der sidder i alle internet browsere i dag.

Tilsyneladende har den holdning vendt på det seneste:

Måske skyldes det, at reklamerne er blevet bedre og mere relevante. Måske, at folk har vænnet sig til, at de er der som en næsten uundgåelig del af den digitale livsstil.

Analyse-firmaet Audience Project fortæller, at det kan læses direkte ud af dets målinger: Færre mennesker bruger reklame-blokkere i dag end for et år siden.

(Infografik: Audience Project)

I Danmark bruger en fjerdedel af online brugerne i dag ”ad blockers” – 24 procent for at være præcis. For to år siden var det 22 procent og i 2016 godt 29 procent.

Kigger vi på hele Norden, er reklame-blokkerne aktive hos en tredjedel af brugerne. I Tyskland er procenten helt oppe på 48 procent, i England 36 procent og i USA 41 procent.

Med den stigning i brugen af internet på mobiler, som vi har set i de senere år, ville det være oplagt, at antallet af reklame-blokkere også ville gå op.

Tværtimod i Danmark, Norge, Tyskland og Storbritannien. Her er procenten faldet. Kun i Sverige og USA er den øget.

Ifølge analytikerne fra Audience Project elsker flertallet generelt set ikke ligefrem annoncer på websider og i online videoer. Især video reklamer er upopulære.

(Infografik: Audience Project)

Det siger 2/3 af de web-brugere i  en række lande, herunder Danmark, som Audience Project har interviewet.

Analytikerne forklarer samtidig, at det største problem ikke er, at online reklamerne eksisterer. Dét, der generer forbrugerne mest, er, at mange annoncer slet ikke er relevante for dem. Derfor bliver ”ad blockers” stadig anvendt af så mange.

I Danmark har to af tre (64 procent) den opfattelse. I Finland er det helt oppe på 77 procent. Svenskerne har det ligesom danskerne (65 pct), mens reklamerne må være mere relevante i Norge. Her siger kun 48 procent, at annoncerne er uinteressante for dem.

Når reklamerne til gengæld er relevante, siger en tredjedel af publikum, at det er helt fint, at de er placeret omkring tekst, der omhandler et lignende emne.

I sin nye rapport har Audience Project interviewet 14.000 online brugere i syv lande – Danmark, USA, Tyskland, Sverige, Norge, Storbritannien og Finland….

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hold party med Sony