Fortiden invaderer LEGO

Ældre lytter mere til radio

Radio-mediet er bestemt ikke død tog borte hos danskerne. Slet ikke. Tre af fire danskere, der bruger internet, lytter til musik og tale fra radioen.

Det afslører nye tal fra analyse-firmaet AudienceProject, der har undersøgt danskernes forbrug af forskellige elektroniske medier.

Ifølge analytikerne er Danmark en smule atypisk i sammenligning med de fleste andre lande: Flertallet lytter nemlig kun til reklame-fri radio som f.eks. DR eller den meget omtalte Radio24syv. Med andre ord kan de ikke nås med radio-reklamer.

Næppe overraskende er det især de yngre årgange, der lytter til kommercielle radiostationer. Hos de 15- til 25-årige er det 63 pct. af danskerne, fortæller Audience Project.

Næppe overraskende er det især de yngre årgange, der lytter til kommercielle radiostationer. Hos de 15- til 25-årige er det 63 pct. af danskerne, fortæller Audience Project.

(Grafik: AudienceProject)

Dermed følger udviklingen den samme, som kan øjnes i forbindelse med ”traditionelt” tv. Dette medie ses i overvejende grad af den ældre del af befolkningen. Det er de unge, som typisk foretrækker streamet tv a la Netflix, internet-tv og YouTube.

Danskerne har også kastet deres kærlighed på streamet musik. På det punkt ligger Danmark helt på linie med USA og Storbritannien. Omkring halvdelen af de mennesker, som er online, streamer eller downloader musik mindst én gang om ugen.

I Danmark er det svenske Spotify, der dominerer musik streaming. Spotify bruges af 60 pct – med et stigende antal betalende abonnenter. I USA er det helt modsat. Ovre på den anden side af Atlanten streamer de fleste melodierne fra YouTube.

Analysen fra AudienceProject bygger på interviews med 16.000 online brugere i syv lande – Danmark, Sverige, Norge, Finland, USA og Storbritannien….

(Grafik: AudienceProject)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Fortiden invaderer LEGO