Vaner skifter med alderen
Nu, hvor stort set alle er på internet – fra små skolebørn til gamle pensionister – kan man sagtens begynde at sammenligne aldersgrupper af netbrugere. Ligesom man gør med de forskellige generationer i det virkelige liv.
Det er præcist, hvad Global Web Index har gjort i denne analyse, hvor man spørger efter, om internet brugere i forskellige aldre får tid til at dyrke fitness ved siden af deres online liv, eller om de drikker meget øl, vin og spiritus.
Og forskellene i livsstil er markant:
Hos de unge – altså dem, der også kaldes Millenials – dyrker 3 af 4 motion mindst én gang om ugen. Kun 26 pct. drikker spiritus en gang om ugen eller oftere. Med andre ord må netbrugerne mellem 21 og 34 år være pænt sunde i deres måde at leve på.
Helt modsat er det med Baby Boomerne – mennesker over 54 år. Her tager 36 pct. en drink eller to mere end én gang om ugen, mens 2 af 3 holder sig i form med f.eks. fitness, cykling, gymnastik og løb.
Generation X – folk født fra 1963 til 1982 – lægger sig dog ikke præcist midt i mellem de unge og de gamle. Hvr tredje nyder alkohol ofte, og 7 af 10 dyrker motion.
Global Web Index har spurgt 67.575 internet brugere mellem 21 og 64 år i 35 lande verden over, så det statistiske materiale skulle være godt nok.
Sjovt nok befinder de mest fitness-fokuserede netbrugere sig ikke i f.eks. Vesteuropa eller USA, som mange måske havde forventet. De bor i Indien (85 pct), Mexico (83 pct) og Kina (81 pct).
Den største forskel i alkohol forbruget mellem generationer ser man Irland. Her drikker de ældre meget – faktisk 24 pct. mere end de unge.
Prøv at se på jer selv. Hvor meget tid bruger I på motion ved siden af at være online med pc’en, telefonen eller tabletten i løbet af en typisk uge. Både på arbejde og privat? Og hvor ofte drikker I….
Ingen kommentarer endnu