Spotify hopper ud i e-sport
Det er længe siden, at Spotify kun var streaming af musik.
I den genre er Spotify fortsat en sikker nummer ét, som selv Apple ikke har kunnet true med sin konkurrerende Apple Music tjeneste.
I mellemtiden har Spotify med stor succes kastet sig over podcasts, hvor svenskerne bl.a. har USA’s tidligere præsidentfrue Michelle Obama i stald. Spotifys podcast univers hedder ”For the Record.”
Spotify er også begyndt at sætte billeder og video på sine podcasts, der på den måde bliver en rival til det Google-ejede YouTube.
Rejsen ud i multimedia universet fortsatte så i går, hvor Spotify annoncerede, at man nu ville rulle ind i e-sport.
I første omgang sker det med tæt partnerskab med Riot Games om spil-bestselleren ”League of Legends”, som Spotify skal skabe et unikt lyd- og musik-univers til.
Riot samarbejdet giver naturligvis Spotify adgang til de millioner af gamere, der bruger det meste af deres fritid på at spille ”League of Legends”.
Spotifys intro til e-sport verdenen kan dog sagtens være første skridt til en meget større satsning i fremtiden:
E-sport er en af verdens hurtigst voksende underholdnings-genrer, der tiltrækker et stort publikum, som vil se deres favorithold kæmpe mod hinanden i computerspil. Danmark har to af verdens bedste e-sport hold.
Det næste kunne sagtens være, at Spotify går ind som sponsor eller arrangør af e-sport begivenheder.
Det kan også være, at svenskerne vil investere i egne teams, ligesom mange af Europas og Danmarks store fodboldklubber har gjort.
Måske Spotify ligefrem vil videre-udvikle sin øjeblikkelige kamp mod Apples App Store til at udvikle egne spil eller tilbyde sin effektive musik-platform til også at sælge apps.
Mulighederne er mange, og Spotify har aldrig været bange for at tage chancer. I de fleste tilfælde er nye tiltag lykkedes for de kreative svenskere.
Men lad os holde begge ben på jorden i første omgang. Visionerne kan hurtigt få vinger på:
Som led i den nye aftale med Riot Games skal Spotify allerede i år udvikle en løbende podcast serie, der fokuserer på ”League of Legends” og mulighederne i e-sport.
Spotify skal også bygge en officiel ”League of Legends” online hub. Den skal være fyldt med ny musik, podcasts og spillelister, der er inspireret af spil-communities som This is League of Legends og Official Legends Playlist.
Desuden vil Spotify tilbyde ”Leagues of Legends” fans et kig bag forhænget til udviklingen af World Anthem.
I den forbindelse komponeres en musikalsk hymne, der ventes at blive den helt store heltesang allerede i år.
Hymnen bliver ledsaget af en musik-video og synes under åbnings-ceremonien til det næste verdens-mesterskab i ”League of Legends”.
Ingen kommentarer endnu