Aben er smart trådløs lyd

Butiksdøden raser

Denne artikel skal handle om butikker, der forsvinder. I disse år er det noget, vi om ikke oplever hver dag, men så i hvert fald hører om mindst et par gange om måneden.

Min artikel skal heller ikke handle om discount kæden Kiwi, der bukker under for konkurrencen og lukker 103 butikker med 1.600 ansatte. Den historie dækkes allerede rigeligt og godt af vores landsdækkende medier på print, online, radio og tv.

Mit blog-indlæg tager udgangspunkt i Elgigantens meddelelse i går om, at man her i denne weekend lukker butikkerne i Lyngby Storcenter, Rødovre Centret og på Nørreport i København.

Tre butikker lyder måske ikke af så meget, men de er blot det seneste søm i ligkisten på den radio-, elektronik- og it-branche, vi har kendt i årtier.

De tre forretninger var nemlig blandt de 10, som Elgiganten overtog fra Fona sidste år. Danmarks største radio- og tv-kæde var kørt fast og kunne ikke overleve.

Det gamle Fona 2000 på Strøget i København er en af de butikker, Elgiganten beholder.

Om Elgiganten var for optimistisk og købte for meget, skal jeg ikke vurdere her. Men faktum er jo, at det var 10 skridt frem og nu allerede tre skridt tilbage.

Elgiganten forklarer, at man i de senere måneder har opdaget, at de tre gamle Fona butikker overlappede hinanden for meget.

Inden Elgiganten får ombygget sine øvrige forretninger til et nyt design koncept, var det derfor nu, at de mindst rentable måtte lukkes.

Ifølge Elgiganten har alle berørte medarbejdere fået tilbudt stillinger i andre af kædens butikker. Så helt trist ender lukningen ikke med at blive.

Men trist er udviklingen alligevel.

ComputerCity lukkede og slukkede i Danmark den 11. april

Elgigantens meddelelse kommer nemlig kun et par uger efter, at ComputerCity besluttede at lukke og slukke helt på det danske marked. Det sker den 11. maj.

I lange perioder var ComputerCity den eneste større konkurrent. I hvert fald når det gjaldt fysiske forretninger – de såkaldte elektroniske supermarkeder.

ComputerCity lukkede ni af sine 10 butikker for et par måneder siden – for at koncentrere sig om én stor i Glostrup og ellers sælge varer via internet. Det kostede næsten 100 medarbejdere jobbet.

Og så var der jo lige for et år siden, da Danmarks national-klenodie udi radio og tv – Fona – måtte give op. Dengang blev 25 butikker lukket og ti solgt videre til Elgiganten.

Og for så lige at tage hele nedturen med. For et par år siden lukkede en hel stribe Expert butikker ned i Danmark.

Power og Elgiganten markedsfører sig på næsten samme måde.

Nu kunne det så lyde, som om ”giganten” sad på hele Danmark – og alle der vil købe nye tv, computere, smartphones, hårde hvidevarer og stereoanlæg.

Det er heldigvis ingenlunde tilfældet.

Elgiganten har heldigvis fået kraftig og kvalificeret modstand af Power, der bruger præcis samme våben i kampen om de indkøbslystne danskere – store hyper-markets, aggressive priser, heavy markedsføring og samme priser i den fysiske butik og online.

Ligheden mellem de to kamphaner er ikke tilfældig. Powers topchef er tidlige direkte for Elgiganten – og de nærmest Bilka-lignende varehuse har også succes i andre lande. I Tyskland og USA for eksempel.

Powers fremmarch har uden tvivl gjort ondt hos ComputerCity. Måske har Power ret beset lukket den amerikanske kæde, der aldrig fik den forventede succes i Danmark. Produkt-udvalget var for smalt – sammenlignet med Elgiganten og Power.

Fonas udvalg var til gengæld ikke for smalt, da kæden lukkede for et år siden. Udvalget var forældet. Ingen ville længere købe cd-plader og dvd-skiver, der fyldte en stor del af Fona butikkerne.

Fona undervurderede ganske enkelt den indflydelse, som streamet tv a la Netflix og musik på mobilen a la Spotify og Apple Music ville få.

Desuden markedsførte Fona sig slet ikke stærkt nok på internet, selvom man havde online salg fra 2006. Sikkert fordi man ville beskytte sine mange fysiske butikker og de tusinder af ansatte, som arbejdede dér.

Internettet kan dog ikke bruges som undskyldning for eller forklaring på hele den butiksdød i i radio, elektronik- og it-brancherne, som vi oplever i disse år.

Manglende fornemmelse for, hvad kunderne ønsker, er bestemt en anden grund. Ligesom det kræver store finansielle muskler at overleve i den konstante priskrig, der præger branchen.

Der er stadig plads til små forhandlere, der satser på tungt Hi-Fi udstyr. Billedet er taget på den årlige Hi-Fi & Surround udstilling.

Heldigvis har Elgiganten og Power har fortsat dygtige konkurrenter. Både online og ”på jorden”. Heldigvis, fordi det aldrig kan være i forbrugernes interesse med monopoler eller duo-poler.

Et sundt marked byder på flere eller mange rivaler, der hver for sig byder ind med egne kvaliteter. Måtte det være lave priser, bedre service, bedre rådgivning, større udvalg osv.

På online markedet med salg til private forbrugere støder man f.eks. oftere og oftere på navne som den svenske storspiller Dustin eller Nordens største online forhandler for elektronik, norske Komplett.

Den tungere del af radio-butikkerne er også ”alive and kicking”. Især dem, der satser på ”rigtig” Hi-Fi og på musik-entusiasterne.

De bor i meget mindre fysiske rammer som Power eller Elgiganten, men de overlever på god service og et stort kendskab til de produkter, de sælger.

Det kan man f.eks. hvert år opleve på Hi-Fi & Surround messen i København, hvor stemningen minder om 1970’erne og 80’erne: Vinyl er ikke mode, men virkelighed. Det samme er rørforstærkere og højttalere, der let kan koste det samme som en VW Up! – per styk….

 

 

 

 

 

Streamet tv a la Netflix el

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Aben er smart trådløs lyd