Snapchat får et helt nyt design
Det kan godt være, at besked-app’en Snapchat har rigtig godt fat i teenagerne, men det er langt fra nok til at få en god forretning ud af det populære sociale medie.
Ærkerivalen Facebook har nemlig været dygtig til at kopiere Snapchats bedste funktioner og få langt flere brugere på klonerne, end Snapchat har på originalerne.
Investorer og aktionærer i Snap Inc. – firmaet bag Snapchat – ønsker derfor, at der skal gøres stærke ting for at imødegå det stillestående brugertal og Facebooks fremmarch med Instagram og WhatsApp.
Redningen skal tilsyneladende komme fra en helt ny-designet Snapchat app, der lanceres i begyndelsen af december. App’en skal først og fremmest være lettere at bruge end den nuværende, og så skal den give mere plads til kommercielle budskaber i form af reklamer, betalte Snaps indlæg osv.
Snap vil samtidig forsøge at udvide sin målgruppe til ”mere voksne” mennesker over 34 år. I øjeblikket er langt størstedelen af Snapchatterne teenagere, og ifølge Snap har man fat i omkring 70 pct af de 13- til 22-årige i USA, England, Frankrig og Australien.
Tilsammen giver de dog ikke Snapchat flere end 178 millioner daglige brugere på verdensbasis – et tal, der stort set ikke er vokset i de senere måneder. Til sammenligning har Instagram 300 millioner om dagen på sin Stories funktion, der er kopieret direkte fra Snapchat. WhatsApp har også 300 mio. brugere hver dag på sin tilsvarende Status, hvis idé også er lånt hos Snapchat.
Desuden vil Snapchat forsøge at vinde stærkere ind på Android telefonerne. I dag er Snapchats publikum domineret af iPhones, hvilket nok også har været medvirkende til, at Snapchat står ret stærkt på det danske, meget Apple-elskende marked.
Den nye re-designede Snapchat app vil tage mange hensyn til Android styresystemet. iPhone brugere vil dog også finde mange nye måder at gøre tingene på. Målet er, at Snapchat bliver hurtigere og mere enkel af at anvende.
Snapchat vil fortsat være centreret om mobiltelefonens kamera, hvorfra billeder og videoer er kernen i hele ideen. Snaps meddelelserne vil også som nu blive slettet automatisk efter 24 timer eller hurtigere.
Ifølge de mennesker, som har set prototyper af den forbedrede Snapchat, vil al kommunikation blive samlet i en strøm (”feed”) i venstre side af skærmen. Det gælder både tekster, fotos, video, filtre osv.
Til højre på skærmen kommer historier, som Snapchat eller Snap’s kommercielle partnere udsender. Det kan f.eks. være historier om musik, sport, kendisser og globale events. I øjeblikket samarbejder Snap med nyhedskilder som CNN og MTV, men flere skal være på vej.
Det lyder, som om der skal presses rigtigt meget indhold ned på et smartphone display. Snapchat lover dog, at brugerne (til en vis grad) kan bestemme selv, hvad de vil se – og hvad der skal filtreres bort fra deres skærm.
Ingen kommentarer endnu