Så lidt koster det at bygge en iPhone X

Vespa scooter på strøm i 2018

Verdens mest berømte scooter – italienske Vespa – har kørt rundt på gader og veje i over 70 år. Altid med en osende benzin motor under kørerens og passagerens rumpette.

Lidt over 18 millioner eksemplarer er der gennem årene blevet solgt af Piaggios mesterværk, der er blevet lige så meget synonym med italiensk livsstil som spaghetti, Fiat 500, stærk espresso eller rødvin i bast-flasker. Godt hjulpet på vej af utallige biograffilm og tv-serier, hvor scooteren havde en lige så stor rolle som skuespillerne.

For præcist et år siden løftede Piaggio sløret for, at fremtidens scooter skulle være mere grøn og miljørigtig. Vespa Elettrica kører på en tavs elmotor og batteri. Op til 100 kilometer på en opladning.

Siden har der været total tavshed fra Piaggios side. Mon italienerne havde opgivet ideen på grund af tekniske trakasserier eller lavvande i pengekassen?

Heldigvis ikke. Nu er Piaggio langt om længe fremme med nye informationer om den elektriske scooter, som skal komme til salg i løbet af næste forår.

Meget klogt har Piaggio bibeholdt de klassiske Vespa linier. Faktisk ligner scooteren så meget sig selv, at man må tænde motoren for at høre, om den er elektrisk eller stadig prutter på benzin.

Et digitalt display afløser det analoge speedometer. Nu kan man også se navigation foran sig og styre sin smartphone app trådløst.

Vespa er nemlig ikke ene på markedet med elektriske scootere. Og så er der jo også alle elcyklerne, der kan køre lige så stærkt som en lille knallert. Derfor er det enormt vigtigt, at Vespa bibeholder sin charme og klassiske stil. Linier, som flere generationer kan genkende og måske har et lidenskabeligt forhold til.

Alle Vespa Elettrica vil komme i en krom-grå grundfarve. Det individuelle kommer i syv tillægs-kulører, der pynter forskellige dele af scooteren.

Elmotoren er på beskedne 4 kW, hvilket formentlig kan sammenlignes med en lille motorcykel eller knallert på 50 kubik. Topfarten skal være 70-80 kilometer i timen med enkelt person på – og noget mindre med to.

Vespa har været symbol på italiensk livsstil gennem 70 år.

Men Vespa er jo ikke til race som en Ferrari, en Alfa, Ducati, Maserati, Pagani, Moto Guzzi eller Lamborghini. Scootere er til hyggekørsel, så man kan nå at se markerne på hver side af landevejen eller hilse på alle vennerne, mens man triller forbi cafeer og udendørs barer.

Det gammeldags analoge speedometer er afløst af et farvedisplay på Vespa Elettrica. Det har Bluetooth og kobler sig trådløst på en smartphone app, der kan levere musik, håndfri telefon, navigation, vejr- og trafikmeldinger, batteri status osv.

Som nævnt er rækkevidden omkring 100 kilometer. Den kan man fordoble, hvis man vælger en ”X” version af Vespa Elettrica med en hybrid kombination af el- og benzin-motor.

Prisen vil Piaggio ikke sige noget om endnu. Kun, at Vespa Elettrica vil blive distribueret og solgt i lande over hele kloden. Uden tvivl også i Danmark….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Så lidt koster det at bygge en iPhone X