Her er Samsungs nye i middelklassen

Spotify vil i Champions League

(Foto: Spotify)

Spotify er ved at være en rigtig stor virksomhed med over 400 millioner betalende abonnenter og en omsætning på 2,7 milliarder euro i fjerde kvartal af sidste år.

Alligevel kom Spotify ud med et underskud på syv millioner euros. En skæbne, som Spotify deler med sin nye store samarbejds-partner i markedsføring og sponsering.

FC Barcelona har dog nok mere brug for pengene end sin nye storsponsor fra den svenske del af internet.

Den berømte fodboldklub kæmper nemlig med et underskud på over en milliard euro, som sidste år tvang ”Barca” til at sælge sin mest berømte spiller til Paris Saint Germain. Barcelona havde ganske enkelt ikke råd til at betale Lionel Messis astronomiske månedsløn længere.

Nu forenes to af tidens mest kendte navne så i et fælles projekt, der efter sigende koster Spotify 2,1  milliard kroner – 307 millioner dollars i sponsorship.

For den nette sum bliver Barcelonas berømte stadion bl.a. omdøbt fra Nou Camp til Spotify Camp Nou.

Desuden får Spotify sit navn og logo til at pryde FC Barcelonas blå- og rød-stribe spilledragter. Her afløser de Rakuten, som de færreste aner, hvem er i denne del af verden.

Så stor en procentdel af den voksne befolkning i en række lande betaler abonnement for at lytte til musik og podcasts fra Spotify. (Infografik: Statista.com)

Nehjjr – Rakuten er ikke et spaghetti-mærke, som jeg har hørt flere foreslå. Rakuten er faktisk beslægtet med sin afløser Spotify:

I Japan er Rakuten en af de helt store internet-virksomheder med egen online-bank, handelshus. E-bogs-forlag, Viber meddelelses-app og teleselskab med speciale i smartphones.

Never mind. Modsat FC Barcelona går det rigtigt godt for Spotify, der har haft mega-succes med at udvide sin musik-forretning med podcasts.

Allerbedst går det for Spotify på sin hjemmebane i Sverige, hvor næsten halvdelen af alle voksne har et betalt abonnement på streaming tjenesten. 49 procent af svenskere mellem 18 og 64 år for at være præcis.

Danmark er desværre ikke med i analysen fra Statista, men mon ikke vi også ligger højt på ranglisten hos Spotify, hvis vi målte efter?

Mexico er det land i verden, hvor betalt Spotify er næstmest udbredt – nemlig 46 procent. I USA og Canada er procenterne kun halvt så høje – 20 og 27 – men her har Spotifys værste konkurrent Apple Music jo også sin hjemmebane.

Spotify meldte ud for et par dage siden, at man ville stoppe al musik og reklame til Rusland som reaktion på krigen i Ukraine. Men det overlever Spotify nok uden problemer. Kun syv procent af de russerne lytter til musikken fra den svenske streaming-gigant….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Her er Samsungs nye i middelklassen