Nu bliver OnePlus rigtig billig (opd)

Apple er mest værd i verden

(Foto: PublicDomainPictures / Pixabay)

Man kan måle en virksomheds succes på mange måder:

Nogle gør det ved at kigge på bundlinien, for dér kan man se overskuddet og, hvor meget virksomheder sender i lommerne på deres ejere.

Andre sammenligner firmaernes omsætning, deres antal medarbejdere, de ansattes tilfredshed eller, hvor mange produkter de fremstiller.

Konsulentfirmaet Interbrand kigger på en hel sjette ting – nemlig hvor godt et navn firmaet har. Med andre ord værdien af firmaets brand.

Næppe uventet ligger Apple suverænt i spidsen i verden, når det gælder ”brand value”:

Apple er fantastisk dygtig til at holde sit navn trendy og attråværdig. Nye og vellykkede produkter holder hele tiden gryden i kog og konkurrenterne på afstand.

(Infografik: Statista.com)

Ifølge det nye “Best Global Brands 2020” indeks er Apples gode navn og logo i dag 50 procent mere værd end verdens nummer to – det er Amazon.

Interbrand vurderer, at Apples brand er 322,9 milliarder dollars værd. Det svarer til to billioner kroner, hvis man ellers kunne købe æble-navnet.

Apples værdi vokser dog ikke lige så stærkt som sine nærmeste rivalers:

Siden 2019 er Apple gået 38 procent frem i brand value, mens Amazon er steget med 60 procent og Microsoft på den globale tredjeplads med 53 procent.

Teknologi og internet dominerer listen over verdens mest værdifulde firmanavne. De sidder ikke kun på halvdelen af pladserne. De er også de fem højst placerede.

Først nede på en sjetteplads finder vi Coca-Cola med en ”beskeden” værdi på 56,8 milliarder dollars eller ca. 366 mia. kroner.

Instagram er en af årets højdespringere i brand værdi. Det sociale medie er hoppet direkte ind på en global 19. plads. (Foto: Webster2703 / Pixabay)

 

Det er seks gange mindre end Apple og også interessant af en anden grund:

Coca-Cola bruger mange flere penge på reklamer og markedsføring end Apple. Antallet af reklamer på tv eller internet er altså ikke afgørende for, om man bliver kendt og værdsat.

Coca-Colas værdi er i øvrigt faldet med 10 procent fra 2019 til 2020. Større nedture har også Disney, Toyota og McDonalds haft i det seneste år.

Til sidst: Sociale medier og video platforme har haft en optur på brand hitlisten i de seneste 12 måneder: Instagram er hoppet direkte ind på en global 19. plads og YouTube på en 30. plads. Begge online medier var slet ikke til at finde i Top.100 for et år siden. Zoom har lige klemt sig ind på en plads som nummer 100.

Facebook er fortsat det mest værdifulde sociale medie. Facebook ligger på en 13. plads med en værdi på 35,2 milliarder dollars – ca. 227 mia. kroner. Det er dog en nedgang på 12 procent sammenlignet med for et år siden…

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nu bliver OnePlus rigtig billig (opd)