Disse mobiler købte vi i marts

Bruger I internet anderledes efter Corona?

Ingen tvivl om, at vi bruger internet mere end nogensinde før i disse Corona-tider. Mange af os er blevet tvunget til at arbejde hjemmefra, og alene dét har været kraftigt medvirkende til, at danskernes data-forbrug er vokset med mellem 30 og 40 procent i løbet af marts.

Dertil kommer jo, at familien skal have tiden til at gå, når teenagere ikke må gå i byen, og mindre børn helst ikke må lege med mere end én kammerat ad gangen.

Analyse-bureauet Comscore har prøvet at kortlægge, om europæerne har ændret deres færden på internet i anden halvdel af marts.

Det er i den periode, hvor mange lande for alvor har lukket deres samfund ned, forbudt butikker og restauranter at holde åbent – og hvor daglige opdateringer af statschefer på tv er blevet lige så vigtige, som nytårs- eller jule-taler normalt er.

Comscore har kun taget de store europæiske lande med i sin analyse – Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien og Storbritannien. Brugen af internet er dog næppe meget anderledes i Danmark.

(Grafik: Comscore)

Flere nyheder og oftere
Analytikerne fra Comscore kan bl.a. registrere, at besøg på generelle nyheds-sider og anvendelsen af nyheds-apps er steget med over 70 procent i gennemsnit i ugen mellem den 16. og den 22. marts.

Italienerne gik amok med 125 procent flere opkald end normalt, mens 87 procent flere læste online nyheder i Spanien, 68 procent flere i Frankrig, 57 procent i Tyskland og 51 procent i Storbritannien.

Lidt overraskende er måske nok, at folk begyndte at holde mere øje med erhvervs- og finans-sider på nettet længe før, de øgede deres besøg på mere generelle nyheds-sites.

Ifølge Comscore steg læsertallet på bizz-sites allerede omkring den 20. januar. Det var på et tidspunkt, hvor folk mente, at Corona kun var et fænomen i Kina. Navnet COVID-19 var slet ikke kendt dengang.

(Grafik: Comscore)

Interessen for finans-nyheder online begyndte for alvor at gå frem i lande som Tyskland og Frankrig i begyndelsen af februar, og den har været på vej op lige siden.

Når man sammenligner brugen af nyheds-apps til finans og erhverv fra omkring nytår med ugen fra den 16. til 22. marts, er væksten f.eks. på 34 procent i Tyskland og 39 procent i England.

Endnu stærkere fremgang har de lokale nyheder oplevet på internet. Meget forståeligt, for når folk har sygdom så tæt på, er det vigtigt for dem at høre, hvad der gøres i deres by, kommune eller amt.

Comscore er ikke bange for at sige, at lokale nyheder online får deres store folkelige gennembrud i disse Corona-tider. Hvor folk tidligere læste lokalaviser, hørte lokalradio og så lokale tv-nyheder, bruger de i dag mobiltelefonen til at orientere sig om, hvad der sker i deres nære omgivelser.

Især i de seneste to uger er interessen for lokale nyheder på nettet eksploderet. I Tyskland med 101 procent, i Frankrig med 125, i Spanien med 158 og i Italien med 105 procent.

(Grafik: Comscore)

Sociale medier mere tæt på
I forhold til tidligere kendte pandemier i historien har i hvert fald ét fænomen fået en større betydning end nogensinde før – de sociale medier.

Sociale medier som Facebook, Instagram, Twitter, WhatsApp og Messenger har allerede været udbredte længe i Europa, men besøgene på dem steg voldsomt i ugerne 9. til den 15. marts og 16. til 22. marts, viser Comscores målinger.

Sammenligner man med ugen omkring jul og nytår, hvor sociale medier også var meget populære, gik deres brugertal i uge 12 f.eks. frem med 48 procent i Spanien, 31 procent i Italien og 12 procent i Frankrig og Storbritannien. Sjovt nok brugte tyskerne sociale medier præcist lige så meget som normalt.

Meddelelses-sider som WhatsApp og Messenger voksede endnu stærkere i brugertal. De såkaldte ”Instant Messaging” websider og apps oplevede f.eks. 97 procent mere trafik i Spanien, 90 procent mere i Italien, 70 procent i Frankrig, 49 procent i England og 30 procent i Tyskland.

(Grafik: Comscore)

Vi søger sundhed online
I krisetider – og især når en farlig epidemi er løs – søger folk informationer om sygdom, sundhed og helbredelse alle vegne. Sådan har det altid været – og i disse online tider er blanding af sande historier og nyheder om falsk medicin lige så udbredt som altid. Spredningen foregår bare meget hurtigere.

Allerede i januar kunne analytikerne spore en fremgang i besøg på internettets sundheds-relaterede hjemmesider. Antallet skød imidlertid i vejret i ugen fra den 24. februar og 1. marts – og de har holdt sig oppe siden.

Helt vildt har det været i Tyskland, hvor websider og apps med sundhed som indhold er gået frem med 199 procent – sammenlignet med jul/nytår. I Spanien er det 83 procent og i Storbritannien 66 procent.

Tilsvarende kan man se, at hjemmesider med fitness, yoga, motion, diæter osv. har fået en voldsom popularitet fra første uge af marts. Det var fra det tidspunkt, hvor regeringer begyndte at lukke fitness centre, sportshaller og forbyde holdsport både udendørs og indendørs. Nu måtte man holde sig i form på egen hånd, og så ligger internet og apps på mobilen lige til højrebenet,

Igen sammenholdt med tiden omkring jul og nytår er disse online aktiviteter løbet frem med f.eks. 133 procent i Italien, 69 procent i Frankrig og 23 procent hos briterne….

(Indledningsfoto til artiklen: Bruno Cervera / Unsplash)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Disse mobiler købte vi i marts