Er Papyrus fremtidens smartphone?

Facebook indfører nyheds-knap

På nuværende tidspunkt består Facebooks nyheds-strøm af indlæg med meget forskelligt indhold. Kun Facebooks algoritme ved (forhåbentlig), hvad det er, den giver os lov til at se:

Poster fra venner, kolleger, familie, Facebook pages og grupper, som vi har liked eller blevet medlemmer af. Men ikke nødvendigvis indlæg, vi har bedt om at få præsenteret.

Facebook har sikkert forsøgt at få sine algoritmer til at vise indlæg, der er rimeligt relevante. Da den tager alle de nævnte ting med i sin udvælgelse, ender det ofte med at blive forvirrende – og irrelevant – for brugerne.

Sådan ser den nye Facebook News funktion ud. (Foto: Facebook)

Nu kunne det imidlertid se ud, som om Facebook vil ændre på den praksis. På det amerikanske marked prøvekører Facebook således en “feed”, der kun indeholder nyheder og nye indlæg.

Facebook News gemmer sig bag en ny ”News” knap, der skal blive brugeren bedre kontrol over de historier, han eller hun gerne vil se.

Man vil samtidig få nem adgang til at gå på opdagelse i et bredere udvalg af nyheds-relaterede indlæg om emner, der interesserer den enkelte person. Desuden vil dagens vigtigste nationale og lokale nyheder blive high-lightet.

Facebook vil forsøge at gøre nyheds-artikler i app’en mere relevante og samtidig uden Fake News. (Foto: Facebook)

Facebook vil forsøge at få lokket flere seriøse nyheds-medier til at leve historier til det sociale medie. Ikke kun via deres egne Pages, men direkte ude i nyheds-strømmen.

I den forbindelse har Facebook interviewet over 100.000 amerikanske brugere om de emner, de interesserede sig for. Da opdagede Facebook, at den nuværende algoritme under-servicerer mange temaer, som folk gerne vil have stående øverst i deres Facebook app.

Det viste sig bl.a. at være sundhed, erhverv, sport og underholdning. De emner er Facebook så gået efter, da man efterfølgende kontaktede mediehuse og udgivere.

Facebook understreger, at indlæg under ”News” udelukkende vil komme fra legitime og lovlige medie-kilder. I den forbindelse vil Facebook indføre strikse guidelines, hvor den slags poster skrives og offentliggøres i det sociale medie. På den måde prøver Facebook at undgå for meget Fake News.

Modifikationerne i nyheds-strømmen vil blive opdelt efter fem kriterier:

  • Dagens historier udvælges af et team af professionelle og erfarne journalister. Ikke af en computer med kunstig intelligens, som i dag bestemmer, hvad vi må se i nyheds-strømmen.
  • Den personlige skræddersyning til hver Facebook bruger vil basere sig på de typer nyheder, vedkommende har læst, delt eller er begyndt at følge. Det skal sikre, at indholdet i Facebook News er frisk og interessant, hver gang man åbner sin app.
  • Facebook News får tema sektioner, hvor man kan dykke dybere ned i baggrunds-viden om erhverv, underholdning, sundhed, videnskab, tech og sport.
  • Under punktet ”Dine abonnementer” kan man linke sine betalte online abo’er til sin Facebook profil og få de pågældende mediers vigtigste overskrifter vist direkte i nyheds-strømmen.
  • Endelig vil der være kontrol-funktioner, hvor man f.eks. kan skjule artikler, emner og medier, som man ikke ønsker at see i sit ”feed”.

Til sidst er det nok værd at nævne, at Facebook News ikke vil dele informationer om sine læsere med de medier og firmaer, der leverer nyheds-artiklerne.

Det lover Facebook i hvert fald i forbindelse med premieren. Lidt usædvanligt for Facebook, der i høj grad tjener sine penge ved at sælge brugernes data til annoncører.

Som nævnt kører Facebook News lige nu som et begrænset forsøg på det amerikanske marked. Viser initiativet sig at være en succes, vil det sandsynligvis blive rullet ud i andre lande om et stykke tid….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Er Papyrus fremtidens smartphone?