Vivo Apex har smarte nye ideer

Facebook ruller jobservice ud i Danmark

For de fleste af os er Facebook et socialt netværk, hvor vi møder og holder kontakt med venner og familie, ser skægge videoer eller læser nyheder fra aviser, tv og bloggere.

Facebook har imidlertid udviklet sig til meget i de senere år. Facebook er blevet til én stor kommerciel butik, hvor man kan købe alt mellem himmel og jord. Man kan sende penge til hinanden – i hvert fald i nogle lande. Man kan følge Facebooks egne tv-udsendelser – som f.eks. fra Oscar uddelingen i morgen osv.

Nu vil Facebook så for alvor vælte Linkedin af pinden som verdens førende sociale medie for professionelle. Og som den største platform for stillings annoncer og ansøgninger.

Sidste år lancerede Facebook sin Jobs sektion til abonnenter i USA og Canada. Her har den nye service været en gedigen succes. Ifølge en ny analyse blandt 5.000 voksne amerikanere, har 25 pct. brugt det sociale medie til at kigge efter nye jobs – og mange fundet det.

Derfor er det vel kun oplagt, at Facebook nu gør Jobs til en global service. 40 lande kobles på i de kommende uger – heriblandt også Danmark.

Facebook Jobs kan give arbejdsgivere hurtigere adgang til nye kandidater. De besøger jo helt sikkert Facebook oftere end Linkedin. Og mange millioner FB brugere kan hurtigt finde og søge om lokalt opslåede stillinger ved hjælp af værktøjer og skemaer, som Facebook stiller til rådighed via et klik på skærmen.

https://www.facebook.com/facebook/videos/10157147675716729/

FB brugere kan på forhånd lægge en færdigskrevet ansøgning og CV sammen med deres profil. Ser de et job på Facebook, de kunne tænke sig, klikker de på stillings-annoncen. Facebook udfylder så automatisk med informationer og (af brugeren udvalgt) foto fra profilen – og sender ansøgningen.

Jobsøgende kan også bede Facebook om at sende en notifikation, hvis et job dukker op indenfor de fag, blandt de arbejdsgivere eller i det geografiske område, man gerne vil finde beskæftigelse.

I det hele taget skal søgefunktionerne være et stærkt argument for Facebook. De kan bruges af både arbejdstagere og arbejdsgivere, og de skal fungere meget hurtigt. På den måde bliver Facebook Jobs ikke kun en grim konkurrent for Linkedin, men til alle jobportaler på nettet.

Arbejdsgivere kan både præsentere deres jobs via egne profilsider på Facebook, eller de kan købe sig til plads i FB brugernes nyhedsstrøm. Hos alle eller selvfølgelig hos en mere begrænset flok, som man på forhånd har afgrænset via Facebook brugernes personlige informationer.

Facebook integrerer også Messenger i job-processen, så kandidater får meddelelser fra arbejdsgiveren lynhurtigt på deres mobiltelefon. Om deres ansøgnings status, aftaler om interview møder osv. Desuden kan Instagram eventuelt aktiveres til at vise billeder og videoer som reklame for de virksomheder, der søger nye folk.

Lige nu er Facebook Jobs kun i sin spæde start og kan derfor ikke kaldes en seriøs udfordrer til Linkedin og jobportalerne. Men med Facebooks vanlige dygtighed og evne til at markedsføre sine services, kan det hurtigt ændre sig.

https://www.facebook.com/facebook/videos/10157147673511729/

Facebook har ikke oplyst endnu, hvilke lande der får glæde af job-ordningen som de næste. Danmark er helt sikkert med, for klikker man på Facebook Jobs, mødes man med en meddelelse, om, at ”vi kommer snart”.

Den bedste måde at tjekke, hvornår det sker, er vel at besøge Facebook Jobs profilen, med regelmæssige mellemrum. Begynder der at dukke danske stillings annoncer på, er Danmark med….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Vivo Apex har smarte nye ideer