Rumskib bliver helt spiseligt

Slut med strøm-mangel ”down under”

Det er noget helt andet et lille AA-rør til computermusen eller et nyt batteri til mobiltelefonen, som Tesla har gang i i det sydlige Australien. Her har elbil fabrikanten bygget verdens største lithium ion batteri på under 100 dage.

Batteriet til en værdi af 50 millioner USD er tilmed gratis for indbyggerne i regionen South Australia, der har store energi problemer. Området har masser af sol og vind, men ikke nogen måde at lagre sol-energien på, så der er strøm til rådighed, når der er brug for den.

Tesla og regeringen i South Australia underskrev aftalen i slutningen af september, og stop-uret løb fra den dato. Tesla holdt sit løfte og havde det store 129 MWh batteri klar og monteret på under tre måneder.

Selvfølgelig er der en stor portion PR-stunt i projektet for Tesla, der i øjeblikket skaber langt flere omtaler end nye elbiler, som egentlig er selskabets formål.

Omvendt er der også masser af alvor og fremtid i det australske projekt. Det viser nemlig en løsning på, hvordan man kan lagre den strøm, som f.eks. genereres af vindmøller.

I øjeblikket bruges energien lige så hurtigt som den kommer fra vindmøllernes rotation og generatorer eller ledes ud i elselskabernes fælles net, hvor den blandes med strøm fra kraftværker osv.

Også den danske vindmølle gigant Vestas pusler med nye batteri-teknologier, men er åbenbart ikke så langt fremme som Tesla. I hvert fald gør Vestas ikke nær så meget reklame for det.

Samarbejdet mellem South Australia og Tesla kom i stand, fordi regionen ”down under” oplevede et komplet ”black-out” i september sidste år. Strøm-nedbruddet skabte en international debat om, hvorvidt grøn energi overhovedet var praktisk anvendelig, når man ikke kunne gemme den til dårlige tider.

De enorme Tesla Powerpacks er koblet til både solpaneler og en vindmølle farm, hvor energien samles op fra. De kan lagre store mængder strøm, der kan sendes ud i regionens elnet, når strømforbruget hos regionens 1,7 millioner indbyggere er højt.

Tesla er vædig dygtig til at komme i verdensmedierne. For en uge side var det med markedets første elektriske lastvogn og verdens hurtigste serie-producerede sportsvogn.nmed Tesla Roadstermed elmotor kører over 400 km i tmen, t.

I de næste dage vil de nye Tesla batterier gennemgå en række skrappe ”prøvekørsler” for at sikre, at de kan overholde de australske krav og forventninger. Ifølge dem skal batterierne være i drift i begyndelsen af december.

Projektet i Australien er den anden store batteri-installation, som Tesla har gennemført på kort tid. For knap et år siden satte Tesla en 80 MWh batteri-farm i drift i det sydlige Californien. Den stod også færdig på under 90 dage og skal have koste 100 mio. USD.

Tesla og firmaets karismatiske topchef Elon Musk er bedst kendt for sin elektrisk drevne personbiler. Tesla bygger også el-lastbiler, verdens hurtigste sportsvogn, kommercielle rumraketter, futuriske tog i rør og store batterier med solceller, der

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Rumskib bliver helt spiseligt