Ingen iPhone 14 mini i år

Spotify i god rytme

(Foto: Alexander Shatov / Unsplash)

Modsat Netflix har den svenske musik-streaming-gigant ikke mærket eftervirkninger af Corona pandemien.

Spotifys brugerskare stiger nemlig fortsat, mens Netflix oplever frafald og nu vil indføre en tv-service med reklamer og lavere pris som modforanstaltning.

Spotify har mere brug for at finde en løsning på at tjene penge. I det seneste kvartal kom Spotify nemlig atter ud med et milliard-underskud. 125 millioner euro eller ca.   kroner.

Svenskerne har kun givet overskud i to kvartaler i alle sine 16 år på nettet. Det var i fjerde kvartal af 2019 og det tredje i 2019. Overskuddene var på henholdsvis 442 og 241 millioner euro.

433 millioner mennesker lytter nu til musik og podcasts hos Spotify. Det er 11 millioner flere end ved seneste opgørelse for tre måneder siden.

188 millioner af dem betaler for et Premium abonnement – seks millioner flere end i april. Spotify fik samtidig knap fem millioner nye gratister, der lytter til musik afbrudt af reklamer.

Spotifys udvikling i de senere år. (Infografik: Statista.com)

Nu håber Spotify så på, at mange flere millioner brugere vil gå fra gratis til betalt abonnement. Samtidig skal omsætningen i reklamer øges markant for at få regnskabet til at gå i nul eller måske give sit første overskud.

Desuden vil Spotify satse endnu mere på podcasts og lydbøger. De er billigere for streaming-tjenesten end musikken, hvor der skal betales milliard-beløb i royalties til kunstnere og pladeselskaber.

Spotify synes stadig, at man betaler musikere for meget i afgifter, mens kunstnerne mener det modsatte. De føler, at de nærmest får en sulteløn for at levere indhold til Spotify.

Spotify vil gerne nå én milliard brugere senest i 2030. Spørgsmålet er, om det kan lade sig gøre uden et af de største markeder i verden – Kina.

Ligesom kollegerne fra Facebook, YouTube, Twitter, Google, Apple Music og Instagram er Spotify nemlig forbudt at bruge for kinesere.

Dertil kommer, at Spotify måske skal begynde at kigge sig nervøst over skulderen. Rygter I de kinesiske sociale medier fortæller nemlig, at verdens hurtigste sociale medie TikTok planlægger at åbne en musik-tjeneste i direkte konkurrence med Spotify, Apple Music, Tidal og YouTube.

Rygterne bliver bekræftet af, at TikTok har søgt om varemærke-beskyttelse af navnet ”TikTok Music” og formentlig også i EU og Storbritannien. Den nye TikTok tjeneste skal tilbyde at købe, afspille, dele og downloade musik….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ingen iPhone 14 mini i år