Betal for artikler hos Facebook
Facebook forsøger at udvikle sig til vores allesammens ”info-central”. Fra at sende meddelelser, kommentarer og fotos til ens venner skal Facebook levere tv-shows, agere professionel nyhedskanal og fungere som markedsplads a la Den Blå Avis.
Mark Zuckerberg himself har nu bekræftet, at næste skridt bliver, at Facebook vil tilbyde abonnementer på en række aviser, magasiner og nyhedstjenester.
Udvalgte artikler fra disse medier vil blive publiceret under Facebooks Instant Articles. Vil Facebook læserne have mere af samme slags, kan de tegne et abonnement via verdens største sociale medie.
Mark Zuckerberg forklarer, at den nye service skal hjælpe avis- og magasin-udgivere til at få en bedre indtjening og flere betalte abonnementer.
Pengene, som kommer ind, når Facebook brugerne vil have et abonnement, går ubeskæret til udgiverne. Facebook tager ikke en krone i gebyr eller provision.
Facebooks nye abonnement-service er formentlig igangsat, fordi store amerikanske mediehuse som New York Times og The Wall Street Journal har kritiseret Facebooks hidtidige forretnings-politik.
Her har mediehusene leveret gratis historier til Instant Articles. De har ganske vist givet et stort læsertal og et øget kendskab til de medier, der har skrevet artiklerne. Men kun Facebook fik glæde af goodwill og flere brugere på Instant Articles, mens udgivere og journalister i sidste ende tabte penge på ordningen.
De to store amerikanske aviser har derfor trukket sig ud af Instant Articles samarbejdet, hvilket Facebooks topchef ikke har været begejstret for. Store og kendte navne er nemlig enormt vigtige for, om en service som Instant Articles bliver en succes eller en fiasko.
Den nye abonnements-ordning vil blive introduceret her til efteråret. Hvilke udgivere, der deltager – og hvilke lande Facebook vil prøvekøre ordningen i – er ikke oplyst endnu….
Ingen kommentarer endnu