Dette æg er en robot

Huaweis nedtur fortsætter

(Foto: Kindel Media / Pexels)

Normalt, når man ser hitlister over de mest populære smartphones, vises tal for det danske marked eller for hele verden.

De er bestemt relevante, men kunne det ikke være interessant at se, hvilke telefoner der bliver solgt flest af i det land, der producerer størstedelen af alle mobiler på denne klode? Nemlig hos kineserne selv.

Kina er verdens største smartphone marked – større end USA og Indien – så det er et enormt antal mobiler, som går over disken hvert år.

Huawei har længe været en klar nummer ét på sin hjemmebane. For et år siden sad Huawei en markedsandel på niveau med Apples i Danmark – nemlig 40 procent.

Huaweis tidligere datterselskab Honor er i dag det tredje-største mobiltelefon mærke i Kina. (Infografik: Canalys)..

Det er rigtig meget, når man tænker på, hvor mange smartphone mærker kineserne kan vælge mellem. Det er langt flere end i Danmark, hvor vi ellers også har et pænt udvalg.

Men så er det bare ned ad bakke for Huawei – også i Kina. I tredje kvartal af 2021 solgte Huawei kun syv procent af telefonerne. Det er et minus på 33 procent på 15 måneder, viser nye tal fra analyse-firmaet Canalys.

Forklaringer er der flere af: For det første er Huawei også på hjemmebane ramt af USA’s embargo mod selskabet.

Ganske vist har Google ingen betydning på det kinesiske marked, hvor selskabets programmer er forbudt lige som f.eks. Facebook og Twitter.

Honor vil tage traditionen op fra Huawei og bygge mobiler med kameraer i topklassen. Her er det Magic 3 modellen. (Foto: Honor)

På den anden side har Huawei ikke kunnet købe amerikanske Snapdragon processorer til at hælde i sine mest attraktive mobiler. Produktionen af egne Kirin 9000 “motorer” har også været alt for lille.

Den anden årsag er, at Huawei for et år siden solgte sit datterselskab Honor fra. Det ejes I dag af et konsortium af kinesiske investorer, der ikke er ramt af USA’s embargo.

Bestsellere som Honor 50, der er på vej til Danmark, rummer de nyeste processorer fra USA og har adgang til alle de populære Android apps og Google services som f.eks. Maps eller YouTube.

Derfor ser vi nu, at Huawei bliver overhalet af sit eget ”barn”. Faktisk så effektivt, at Honor i juli, august og september solgte dobbelt så mange mobiler som sin tidligere ejer.

Huaweis salg af mobiler på sit hjemmemarked er faldet så meget, at Kinas tidligere nummer ét er røget helt ud af Top-5. Salget af OnePlus telefoner er indregnet i OPPO’s tal. (Grafik: Canalys)

I dag er Honor Kinas tredje-største smartphone mærke. Honor har nemlig også overhalet Xiaomi. Kun Vivo og OPPO er større – og de to er faktisk søstermærker med samme ejer. I Danmark populære OnePlus er en del af OPPO.

Flere analytikere I de kinesiske sociale medier tror, at Honor vil udvikle sig til det nye Huawei på international basis. Det vil sige et mærke, der vil udfordre Samsung og Applet direkte.

Nok så interessant er, at Apple var den anden store vinder i andet kvartal i Kina. Apple har stor succes med sine nye iPhone 13 telefoner, som kineserne betragter som trendy og som et status-symbol. Ifølge Canalys var hver niende telefon, der blev solgt i Kina mellem juni og september, en Apple.

I det hele taget faldt salget af mobiltelefoner med fem procent på det kinesiske marked. Fire af de fem store mærker klarede sig ok. Når vi ser på de mindre fabrikanter, tabte de over 50 procent af deres salg – når man sammenligner med samme periode for et år siden….

 

 

 

introfot

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Dette æg er en robot