Gå en tur derhjemme

Mercedes udrydder knapper i kabinen

Tesla har ikke kun sat gang i udviklingen af elbiler mere end nogen anden auto-fabrikant. Tesla er også gået forrest med at indføre det digitale cockpit i personvogne med firmaets tablet-store touch skærm midt på instrument-brædtet.

Teslas konkurrenter på markedet har været hurtige til at overtage ideerne. Senest bevist i går, hvor Mercedes præsenterede anden generation af sit MBUX infotainment system. Det kan sammenlignes med moderne pc’ers, tabletters og mobiltelefoners brugerflade og styresystem.

Når MBUX dukker op på gaden først gang med 2021 udgaven af Mercedes’ S-klasse luksus limousine, vil touch skærmen afløse 27 fysiske hardware knapper i kabinen. De vil fremover kunne betjenes fra displayets overflade eller via stemme-kommandoer, håndbevægelser og blik med øjet.

(Foto: Mercedes-Benz)

Hver ny S-klasse model fra næste generation kommer med en 12,8 tommers stor OLED-skærm med haptisk feedback. Den rummer helt nye muligheder for kunstig intelligens og Augmented Reality (AR).

Skærmen for auto-stereoskopiske egenskaber, der får instrumenterne til at ligne 3D, uden at man behøver at have 3D briller på. Desuden kan det nye MBUX system håndtere tre ekstra skærme til bagsæde passagererne.

Man behøver ikke at sige ”Hey Mercedes” før funktioner som f.eks. at styre musikken i bilen eller acceptere et håndfrit telefon opkald. Samtidig kommer stemme assistenten med nye features som at instruere en bilist i at forbinde en smartphone via Bluetooth.

Landkortene på den store 12,8 tommers skærm får en flot 3D-virkning, uden at man behøver at have 3D-briller på. (Foto: Mercedes-Benz)

Selve ”Hey Mercedes” stemme-kontrollen fungerer nu på 27 forskellige sprog og kan genkende op til 20 kommandoer på hvert sprog. Det lyder som det rene science-fiction.

Bilister og passagerer kan selvfølgelig indlæse deres personlige præferencer for f.eks. radiostationer, air condition og indstilling af sæder via ”Me” profilen i det nye MBUX system.

De kan identificere sig ved hjælp af en fingeraftryk, QR-koder og ansigts- eller stemme-genkendelse, så de kan foretage digitale betalinger direkte fra skærmen i deres nye Mercedes.

Den store centrale touch-skærm kender vi bl.a. fra Tesla. (Foto: Mercedes-Benz)

Den nye S-klasse sætter også rekorder for antallet af indbyggede personlige og sikkerheds-relaterede assistenter.

Sensorer kan således forudse, hvornår en bilist eller passager vil forlade bilen. Mercedes’ indbyggede kameraer vil så automatisk tænde og f.eks. få bilens kabine-belysning til at blinke vildt i rødt, hvis en anden trafikant nærmer sig i samme øjeblik.

MBUX systemet kan også afgøre, om et barnesæde er monteret korrekt, eller om bilisten viser tegn på træthed bag rattet. MBUX vil så straks alarmere bilisten med vibrationer i rattet, lys- og lydsignaler.

Det nye MBUX 2 system kan holde styr på flere passagerers særlige ønsker og præferencer – ikke kun chaufførens. (Foto: Mercedes-Benz)

Tilsvarende vil MBUX straks aktivere en ”energising comfort control”, når systemet hører en passager sige, at ”jeg føler mig træt.” Musikkens lydniveau skrues ned, og sæderne kan lænes tilbage, så passageren sidder eller ligger bedre.

Første generation af MBUX er mange gange udnævnt til at være markedets bedste infotainment system i en personbil. Også dét begyndte sin karriere i en kostbar S-klasse limousine, men har siden fundet sit vej ned i stort set alle Mercedes’ knap så dyre bilmodeller.

Med det nye kæmpe-display følger MBUX 2 trenden mod stadig større skærme i instrument-brædtet. Tesla og Subaru har ført an i denne udvikling, men Mercedes overhaler nu med endnu flere intelligente funktioner og features….

(Indledningsfoto til artiklen: Mercedes-Benz)

MBUX systemet i anden generation kan håndtere op til tre skærme på bagsædet med forskelligt indhold. (Foto: Mercedes-Benz)

Sådan fungerer Mercedes’ nye MBUX system. (Foto: Mercedes-Benz)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Gå en tur derhjemme