Penge følger øjnene
En af de gode gamle gyldne regler i reklamebranchen er, at penge følger folks øjne. Når mennesker kigger på de små skærme på deres smartphones hele tiden, må det jo betyde, at reklamer flyttes fra papir og tv til mobilernes displays.
Ganske rigtigt.
Ifølge den seneste Global Advertising Forecast rapport fra det internationale mediebureau Zenith vil annoncører bruge 72,6 milliarder USD (ca. 448 mia. kroner) flere på mobile reklamer i 2020, end de gjorde i 2017.
Sidste år overhalede reklamer på mobiltelefoner overhalede almindelige online reklamer – altså dem, vi ser på skærmen via vores pc. Det var bestemt ikke en éngangs foreteelse.
Mobile reklamer er i dag den næststørste platform i marketing på verdensbasis. Kun overgået af tv, men med en meget stejlere vækst kurve.
I 2020 venter Zenith, at den globale omsætning i mobilreklamer vil nå et niveau af 180 milliarder USD – godt 1,1 billion kroner. Det vil være dobbelt så meget, som virksomheder og bureauer lægger i online annoncering.
Man kan også se tallene på en anden måde:
I 2017 hentede tv 34,1 pct. af alle reklame-penge i verden. Annoncer på mobiltelefoner stod for 19,2 pct, almindelige internet 17,6 pct, papir-baserede aviser 9,5 pct, radio 6,3 pct og biografer 0,7 pct.
Om to år vil tv været faldet til 31,2 pct og mobile reklamer vokset til 29,3 pct. Bortset fra biograferne, der vil vinde andele, vil både aviser, magasiner, outdoor, radio og web-reklamer gå tilbage.
Ifølge Zenith er verdens 10 største reklame-lande i øvrigt:
- USA
- Kina
- Japan
- Storbritannien
- Tyskland
- Brasilien
- Sydkorea
- Frankrig
- Australien
- Canada
Ingen kommentarer endnu