Ny senior mobil folder sig ud

Lexus kører AI vejen med IBM Watson

For et par år siden var det en stor nyhed, når en reklamefilm blev optaget med en smartphone – ikke hele det store gear, som man normalt ser i fotografers og tv-selskabers studier. Det skete bl.a. med en reklamespot, som Bentley fik lavet med en iPhone.

I dag skal der mere tid for at komme i overskrifterne. F.eks, at man lader en computer og kunstig intelligens (AI) designe en tv-reklame. Fra idé til billede, tekst og optagelse.

Det har Toyotas luksus mærke netop gjort med sin nye ”Driven by Intuition” spot, der skal gøre reklame for 2019 modellen af Lexus’ ES sportsvogn. Ideen er, at mennesker og maskiner kan arbejde sammen om at skabe en bedre køre-oplevelse.

Manuskriptet til den 60 sekunders lange video har Lexus hentet hjælp til hos IBM’s store Watson supercomputer. Den har tidligere gjort opmærksom på sin (kunstige) intelligens i forbindelse med f.eks. medicinske opgaver og som vinder af det amerikanske ”Jeopardy” tv-show.

I forbindelse med det nye Lexus projekt blev Watson computeren fodret og trænet med et stort antal reklamefilm og print-annoncer for alle mulige andre luksusvarer. Desuden blev den kunstige intelligens oplært i menneskers emotionelle reaktioner via millioner af data om smil, vrede, kedsomhed, interesse, opmærksomhed osv.

I praksis lagde man detaljerede informationer og kopier af de seneste 15 års vindere af kreativitets-priserne på Cannes’ berømte reklamefilm festival ind i Watsons ”hoved”. Her bearbejdede computeren de mange data ved hjælp af visual maskinlæring (”Deep Learning”), der omfattede både emne, objekter, lokations og, hvad it-folkene kalder ”emotionality”.

Den nye reklame er lavet for denne nye Lexus ES sportsvogn fra Toyota.

Sidstnævnte informationer hentede Lexus for Australiens University of New South Wales, der har en særlig MindX division for kunstig intelligens:

Her lod man et større antal mennesker se et antal bilreklamer og målte deres reaktioner – med særlig vægt på intuitive sammenhænge. Det vil sige øjeblikke, hvor følelser mere end fornuft bestemmer købsbeslutningen.

Erfaringerne fra de mange målinger blev så samlet i et database katalog i IBM Watson, som den kunstige intelligens kunne bruge til at udvælge både ord, billeder, forløb, situationer, lyde og stemmer til den nye Lexus reklame.

Til sidst fik erfarne reklamefolk lov til at komme ind over med deres erfaringer, Lexus’ brand guidelines, gode råd om f.eks. at begrænse mængden af speak osv.

Resultatet blev så et færdigt, computer genereret manuskript, som film-instruktøre Kevin MacDonald kunne skyde reklamefilmen ud fra.. MacDonald har tidligere vundet en Oscar for bedste dokumentarfilm.

Lexus mener, at deres nye ”Driven by Intuition” er den første reklamespot i verden, der er skrevet af kunstig intelligens. I kan se videoen via dette link….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ny senior mobil folder sig ud