Samsung går outdoor

Vi køber ikke længere kameraer

”The best camera is the one that’s with you.”

Denne berømte bemærkning fra den pris-belønnede amerikanske fotograf Chase Jarvis beskriver meget godt den indvirkning, som smartphones har fået på verdens foto-industri.

De fotoskydere, der sidder i moderne mobiltelefoner, er måske stadig en smule dårligere end professionelle spejlrefleks-kameraer,  men de nærmer sig mere og mere. Desuden har de prisen som den store fordel, samtidig med at man kan have dem med overalt – som del af ens elskede smartphone.

Da de første smartphones med touch-skærm kom på markedet i 2007 og 2008, havde den traditionelle foto-branche stadig gyldne tider. OK – digitale formater havde afløst gammeldags film og fremkaldelse, men man kunne stadig finde fotohandlere overalt. Selv i små provinsbyer.

I dag bruger (næsten) alle deres smartphone til at tage billeder. (Foto: Pexels / Pixaba)

I 2008 blev der solgt næsten 120 millioner digitale kameraer på verdensplan – og det er kun de apparater, som kommer fra de mest kendte kamera-fabrikanter. De er medlemmer af branche-organisationen CIPA. Ved siden af fandtes der snesevis af mindre kendte mærker, som f.eks. blev solgt gennem supermarkeder som Aldi.

Dengang for 12 år siden var smartphone kameraer ikke nogen seriøs konkurrence. Deres billeder var kornede og uskarpe. Foto-apps som Instagram, Snapchat, TikTok eller det mere professionelle Photoshop fandtes slet ikke eller blev kun brugt af professionelle fotografer.

Nu om dage ser foto-industrien helt anderledes ud. Ikke kun har over en milliard mennesker en smartphone med sig døgnet rundt. De bruger også flittigt dens kameraer. Tænk blot på, hvor populært fænomenet selfies er blevet i de senere år. I gamle dage tog man ikke billeder af sig selv, men primært af andre.

I de første år kappedes smartphone fabrikanterne om at presse flere og flere pixels ind i deres kameraer. Det race kører stadig med de første mobiler på markedet i dag, som er udstyret med 64 og 128 megapixel objektiver. De var utænkelige for bare tre år siden.

(Infografik: Statista.com)

I dag har smartphone producenterne også kastet sig over den software, der kan gøre billederne og videoer endnu bedre. De har indbygget kunstig intelligens i deres telefoner, som hjælper brugerne med at indstille kameraernes blænde, fokus osv.

Alt i alt betyder det, at man nu kan tage fotos med dybde-skarphed og under svære lysforhold, som ellers kun dygtige fotografer med dyre kameraer har kunnet præstere. Afstanden mellem en smartphone og et stort spejl-refleks-kamera er blevet meget lille.

Den udvikling har selvfølgelig også sat sine markante spor i salget af kameraer. For CIPA-medlemmerne, der bl.a. tæller navne som Nikon, Olympus, Sony, Panasonic, Canon, Ricoh og Casio, er antal solgte kameraer faldet med over 80 procent siden 2010. Sidste år var det på 15,2 millioner eksemplarer i alt hos verdens største kamera-fabrikanter.

Det er det laveste antal digitale fotokameraer siden 2001 og det laveste tal på kameraer i det hele taget siden de tidlige 1980’ere….

(Indledningsfoto til artiklen: Kien Trinh / Pixabay)

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Samsung går outdoor