Slank, let og kraftig er nøgleordene

Tag til IKEA og bliv DJ

I de seneste par år har man kunnet følge, at møbelgiganten IKEA er blevet mere og mere elektrisk. OK – elledninger, lamper, energipærer og komfurer har man længe kunnet købe i de store varehuse, men egne Bluetooth højttalere, ”smarte” pærer og trådløse opladere i borde til mobilen er nye områder for de svenske eksperter i byggesæt.

De næste to ting fra IKEA udi moderne elektronik vil være langt mere synlige. Det ene er sjove musik-anlæg til unge – det andet elbiler, som kunderne kan leje som del af et ”car sharing” projekt.

Musikken leveres af svenske Teenage Engineering, der har skabt sig et internationalt ry for at udvikle lydudstyr i glade farver og skandinavisk design med rene linier. Produkterne omfatter bl.a. en pladespiller, højttalere, forstærkere og en lille synthesizer, der ligner en gammeldags lommeregner.

Centralen i IKEA Frekvensen består af moduler, som man kan klikke sammen, så de f.eks. udgør en lille discjockey pult med styr på både musik og lys.

IKEA og Teenage Engineering er ved at samle en fælles kollektion af skægge musik-ting, der vil blive solgt under IKEA Frekvens navnet fra februar næste år. Prisniveauet bliver så lavt, at alle kan være med. Det vil sige, at Frekvens produkterne skal koste fra 30 til 600 kroner.

Det ser ud til, at IKEA Frekvens i hvert fald vil omfatte en super-minimalistisk pladespiller, flere trådløse højttalere i glade farver, et meget utraditionelt musikcenter og lamper, der kan forvandle enhver stue eller teenage-hybel til et blinkende diskotek. En eller anden form for mixerpult kommer nok også – måske som app på en smartphone – så man kan styre lyd og lys.

IKEAs nye odyssé ud i delebil-ordninger indledes allerede meget før. Fra september lancerer IKEA nemlig et fælles elbil projekt i Frankrig sammen med bilproducenten Renault. Bliver det en succes, kan man vel ikke udelukke, at IKEA eksporterer ideen til andre lande som f.eks. Danmark.

IKEA er nemlig medlem af det globale ”EV100” initiativ, der går ind for en hurtig overgang fra benzindrevne biler til elektriske. Frem til 2030 vil alle 355 IKEA filialer i 29 lande have elbiler,  som kunderne kan leje til få penge.

I Frankrig vil IKEA prøvekøre en delebil ordning med elektriske køretøjer.

I nogle lande som f.eks. i Tyskland vil IKEA afdelingerne allerede fra 2019 være udrustet med mange ladestationer, hvor kunderne kan parkere deres elbiler, mens de køber møbler osv inde i varehuset.

Renault har allerede en større delebil ordning kørende i Frankrig. Den hedder Renault Mobility og råder over flåder af elbiler 180 steder i landet. Renault betragtes desuden som en af pionererne i elbiler og delebil-ordninger.

Det var f.eks. Renault elbiler, der indgik i Danmarks første delebil ordning ”Better Place”, der dog måtte lukke i 2013. Danskerne var slet ikke parat endnu til et spring over på elbiler, og Better Place havde svært ved at få politikere og myndigheder med på at placere et landsdækkende netværk af ladestationer.

IKEAs og Renaults nye fælles projekt minder om de nyere delebil-ordninger med elkøretøjer, vi bl.a. kender fra København som f.eks. Green Mobility, DriveNow eller Car2Go. Man melder sig til en ordning og booker sin elbil via en smartphone app. I Frankrig er prisen fra syv euro i timen (ca. 50 kroner) inklusive forsikring og 100 frie kilometer….

Teenage Engineering producerer i dag bl.a. de legendariske Carlsson rundstrålende højttalere, der var et stort hit blandt musik-elskere i 1970’erne og 80’erne. Højttaleren er den hvide klods i midten.

IKEAs Frekvens lydsystem kan sættes sammen som LEGO klodser.

Det vides ikke, om IKEA også vil sælge Carlsson højttalere fra Teenage Engineering. Her ses den rundstrålende OD-11 anno 2018 til venstre – og den originale OD-11 fra 1974 til højre.

IKEA Frekvens kommer med både små og større højttalere samt fjernstyrede lyspaneler.

For et par uger siden introducerede IKEA sine første egne højttalere. De hedder Eneby og er trådløse med Bluetooth i.

Renault var også involveret med Fluence elbiler i den første danske delebil-ordning Better Place, der dog aldrig blev nogen succes. Better Place måtte lukke igen for fem år siden.

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Slank, let og kraftig er nøgleordene