Hvor taler de unge bedst udenlandsk?

Ikea og Sonos går sammen

Fra 2019 skal I ikke kun tage til et IKEA varehus for at købe møbler, køkkenting, legetøj, et nyt køkken, porcelæn eller små ting til at pynte i reoler og vindueskarme.

Så kan I nemlig besøge IKEA for at høre godt Hi-Fi. Vel at mærke vellyd, der er integreret fuldt ud i møbler. Ikke længere et fremmed-legeme, hvis blinkende forstærkere og højttaler-bokse skæmmer lokalets øvrige indretning eller ligefrem dominerer den.

IKEA har nemlig meldt ud i dag, at man er gået i tæt samarbejde med den kendte højttaler fabrikant om at skabe fremtidens musik oplevelse.

Sonos trådløse højttalere som denne One model passer allerede fint ind i moderne møbeldesign som fra IKEA.

Den svenske møbelgigant bruger store ord som ”at demokratisere musik og lyd i hjemmet” eller at ”skabe produkter designet til den måde, folk lytter til musik på sammen i hjemmet”.

Men meget mere konkret kommer der ikke fra hverken IKEA eller Sonos. Om det bliver reoler og borde med indbyggede højttalere eller Sonos bokse, der er tegnet af IKEA arkitekter, må vi gætte os til i mindst et år endnu.

Samarbejdet kan dog sagtens være en stor fordel for begge parter. Sonos får en ny og kæmpestor salgskanal med folk fra alle samfundslag. Ikke kun musik- og Hi-Fi entusiasterne, der er Sonos traditionelle købere til trådløse højttalere.

IKEA kommer til gengæld et stort spring videre i sin teknologiske udvikling. Den blev indledt i 2015 med møbler og lamper, som kunne lade mobiltelefoner op trådløst. Og blev i 2016 fulgt af smart belysning, der lod lamper fjernstyre fra en smartphone app via husets Wi-Fi netværk.

For et par år siden tog IKEA sit første skridt ind i den digitale verden med møbler, der har en integreret trådløs oplader til mobilen.

IKEA fortæller da også, at Sonos samarbejdet skal være tredje trin i IKEA Home Smart. Møbel-gigantens strategi om at skabe det intelligente hjem.

I den forbindelse får IKEA også brug for en tredje part, der leverer den smarte software. Spændende at se, om det bliver Amazon med Alexa, Apple med Siri, Google med Assistant eller Samsung med Bixby. Alle har online højttalere, som man kan styre med sin stemme.

Sonos udvikler næppe sin helt egen digitale assistent, medmindre IKEA finansierer den. Mere sandsynligt er, at de nye møbel-løsninger bliver kompatibel med en eller to af de mest udbredte systemer. Som IKEAs produkter er med Pi standarden for trådløs opladning – og Sonos seneste højttalere er med Google.

Ifølge IKEA er det, der skaber et hjem. Den er et vigtigt element i samhørigheden, og folk, der lytter til musik sammen, bruger tre timer mere om ugen i hinandens selskab end dem, der har stereoen slukket.

I september lancerede IKEA et samarbejde med Apple om apppén IKEA Place, der gør det muligt at simulere indretningen af et lokale ved hjælp af Augmented Reality (AR).

IKEAs undersøgelse viser også, at 25 pct. føler sig mere inspirerede, når de hører musik. 14 pct. føler sig mere elskede. Og 65 pct. af de 17- til 37-årige – de såkaldte ”millenials” – spiller musik for at få et sted til at føles som et hjem.

Det lyder som et udtræk fra en Hi-Fi fabrikants højglans brochure, men omvendt – med Sonos er IKEA jo også på vej til at blive en konkurrent til B&O, JBL, Yamaha, Onkyo, Dali og alle de velkendte gamle Hi-Fi mærker på markedet. Ingen af dem har til gengæld kastet sig ud i at bygge møbler.

Måske det er lige her, at IKEA/Sonos samarbejdet kan vise sig at være genialt….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hvor taler de unge bedst udenlandsk?