Coros uret tåler selv det ekstreme

Hver 4. dansker lytter til podcasts

Podcasts er blevet rigtig populære i de senere år. Det er da også både rart og bekvemt, at man kan sidde og lytte til sin ”personlige” radio-udsendelse, hvor og hvornår man har lyst.

Podcast fænomenet stammer ikke overraskende fra USA, hvor det for alvor tog fart i 2014. Det skene med det populære radio-program “Serial”, der bygger på ”graver-journalistik.”

I dag lytter hver tredje amerikaner til en podcast mindst én gang om måneden. Helt så langt er vi ikke kommet i Danmark, hvor det kun er hver fjerde.

Ifølge en rundspørge, som Reuters Institute of Journalism har foretaget i 15 europæiske lande, er podcasts mest udbredt i Spanien. Her bliver de hørt af 40 pct. af den voksne befolkning.

(Infografik: Statista.com)

Det europæiske gennemsnit ligger på 28 pct – og dét ligger Danmark en smule under med sine 26 pct. podcast lyttere.

I de seneste to-tre år er markedet for podcasts nærmest eksploderet i Europa, hvor det nye medie-fænomen også er blevet populært i reklame-branchen.

Med reklamer og produkt-placements i podcasts rammer man nemlig et publikum, der interesserer sig meget for podcastens emne – og ikke bare lytter løst med på et radioprogram som baggrunds-støj.

En analyse fra det amerikanske medie-bureau Westwood One afslører således, at halvdelen af podcast lyttere er loyale over for brands, der reklamerer i deres favorit shows i højttalere og hovedtelefoner….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Coros uret tåler selv det ekstreme