Den sorte haj angriber

GDPR kommer om 40 dage

Alle, der har den mindste relation til den digitale verden sådan rent professionelt, burde kunne fortælle alt om, hvad GDPR er for noget.

EU indfører General Data Protection Regulation den 25. maj – og fra den dato har alle EU-borgere bl.a. ret til at få en kopi af alle de informationer, en virksomhed eller en offentlig myndighed ligger inde med om dem personligt.

GDPR – på dansk persondata forordningen – skal beskytte privatlivets fred i et omfang, som verden ikke har set før. Alle, der handler med EU borgere, er omfattet af de nye love. Altså også virksomheder i f.eks. USA eller Kina.

Desuden gælder GDPR ikke kun virksomheder, der sælger varer eller services. Også alle dem, der på en eller anden måde overvåger og registrerer EU borgeres færden og adfærd.

GDPR vil derfor være en stor sten at sluge for f.eks. Google, Amazon, Facebook og alle andre sociale medier. De har nok allerede en mindre hærskare af jurister og revisorer til at kulegrave følgerne af den nye EU lovgivning.

Infografik: https://www.statista.com/)

Facebook og Instagram har da også allerede meddelt, at de har specielle værktøjer på vej, som gør det muligt for deres medlemmer at downloade en kopi af alt, hvad de sociale medier har liggende på brugeren.

GDPR får dog også stor betydning lokalt – selv for små virksomheder og den offentlige sektor på alle niveauer.

Derfor er det lidt chokerende at læse, at hver femte virksomhed i EU slet ikke har gjort noget som helst for at forberede sig på en fremtid med GDPR. Gør de ikke det, kan det hurtigt blive en meget dyr affære for dem.

EU har nemlig åbnet for at udstede bøder på helt op til million-beløb til virksomheder, der ikke overholder GDPR lovgivningen efter den 25. maj.

Softwarehuset Hubspot har interviewet 363 it-chefer i en række europæiske lande om, hvad de foretager sig, så deres virksomhed er klar til GDPR.

De fleste er i gang med at opdatere deres kontrakter og politikker for data beskyttelse (44 pct). 31 pct. forbedrer deres it-sikkerhed, mens 22 pct. ikke gør noget som helst. 15 pct. hævder, at de ikke ændrer deres måde at handle eller markedsføre sig på online….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Den sorte haj angriber