Telefonen fyldt på 17 minutter

Fra kværn til elcykel

Flere af de store motorcykel fabrikanter prøver at bygge sig et grønnere image. Når konkollegaerne i personbiler gør det, må de to-hjulede nok vælge samme vejbane. Samfunds-udviklingen kører jo i den retning.

Ærke-amerikanske Harley-Davidson forsøger sig f.eks. med en elektrisk drevet motorcykel. Den accellerer vildt hurtigt, men får ellers ikke vildt gode anmeldelser af folk, som elsker motorlyden fra en potent kværn.

Harley-Davidson har såmænd også kastet sig ud i at sælge helt almindelige elcykler. De skal åbne et nyt publikum for Harley, der har haft ondt i salget af klassiske motorcykler gennem flere år.

Batteriet er smukt integreret i cykelsteller. Der hænger ingen løse kabler på en Trekker GT. (Foto: Triumph Motorcycles)

Harley bygger dog ikke elcyklerne selv, men får dem samlet andetsteds. Bagefter sætter Harley sit ikoniske logo på og prøver at sælge cyklerne til høje priser. Det er man jo vant til fra de store og tunge kværne fra USA.

BMW har også kastet sig over elcykler. Tyskerne har blot en noget andet strategi: Elcyklerne skal bruges til at flytte BMW-ejeren den sidste kilometer fra parkerings-pladsen og hen til kontordøren.

Desuden har også italienske motorcykel fabrikanter som Ducati eller Benelli flirtet med prototyper af elcykler. De er dog aldrig blevet markedsført til andre end en meget snæver kreds.

Nu får de alle konkurrence fra nok en motorcykel legende. Britiske Triumph har nemlig præsenteret sin første elcykel. Trekker GT hedder den. Nydelig ser Trekker ud, men grundlæggende er den nok bare en ret almindelig elcykel med et frækt navnetræk på.

Elmotoren er på 250 watt og kommer fra velkendte Shimano. (Foto: Triumph Motorcycles)

I hvert fald ligner den første Triumph Trekker GT ikke et emne til to-hjuleren i den næste James Bond film. Medmindre folkene bag 007 vil forvandle ham til en mørklødet kvinde og give alle super-agentens køretøjer et rent grønt anstrøg.

Men ok – Bond må efterhånden være så gammel i gårde, at han kunne gå på pension. Her kunne han så trille adstadigt på cykel med elmotor til den lokale golfbane, hvor han kan fortælle vennerne om alle sine meritter gennem årene. Naturligvis iført en dry martini – stirred not shaken.

Motorcykel specialisterne fra Triumph har designet et stel i blandet letmetal til cyklen, hvor alle kabler og ledninger er gemt af vejen indeni rørene. Det giver et rene og mere fornemt ydre.

Elmotoren er en 250 watts DU-E6100 fra japanske Shimano. Den yder 60 Nm i optræk. Gearet har ti trin og er også hentet hos Shimano. I dette tilfælde et SL-M6000-R Deore kit.

Trekker GTG har justerbar affjedring på forjulet. (Foto: Triumph Motorcycles)

 

Batteriet er på 504 Wh og skal kunne sikre 150 kilometer på en opladning. Selvom batteriet fra Shimano er vældig nydeligt integreret i cyklens stel, kan det fortsat tages ud med et par enkelte klik.

Forgaflen på Triumph Trekker GT har Rockshox Paragon Silver affjedring, mens hjulene er Schwalbes EnergizerPlus Greenguard. Det skulle sikre en komfortabel kørsel på almindelig asfaltvej, men samtidig muligheden for at køre lidt mildt cross ude i terræney.

Triumph sætter sin første elcykel til salg i både Europa og USA fra juli. Startprisen er 2.950 britiske pund eller knap 25.000  kroner….

(Indledningsfoto til artiklen: Triumph Motorcycles)

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Telefonen fyldt på 17 minutter