Orre er en smart mad-komposter

Danske cyklister er letsindige

For et par år siden var den gal med bilisterne, hvor alt for mange brugte den ene hånd på at betjene en smartphone, mens den anden holdt på rattet, skiftede gear, aktiverede retningsviseren osv. Opmærksomheden var ofte også mere på mobilens skærm end på vejbanen foran bilen.

I dag koster det følbare bøder at blive nuppet med en mobiltelefon, mens man sidder bag rattet. Alligevel skal man ikke stå mange minutter på fortovet ved en befærdet vej, før man ser den første bilist med mobilen for øret.

Rådet for Sikker Trafik fokuserer nu på cyklisterne og deres mobiltelefoner, for de overtræder færdselsreglerne endnu oftere end bilisterne. Og værst: Mange cyklister føler, at de er højt hævede over loven, og at bilisterne er deres værste fjender.

Ifølge en ny undersøgelse er problemet størst hos de 18- til 35-årige. Her indrømmer over halvdelen – 54 procent – at de bruger mobilen, mens de træder i pedalerne. Tager man alle aldersgrupper med, er det hver tredje cyklist.

Hvis man skal betjene sin mobil, mens man kører i bil, skal man køre ind til siden og parkere. På samme måde bør cyklister stå af jernhesten. (Foto: Picography / Pixabay)

Endnu værre hos de unge: 17 procent svarer, at de spiller computerspil på deres mobil, mens de navigerer gennem trafikken på deres cykel. Det vil sige, at de må have næsten al deres koncentration samlet om smartphone skærmen.

Åbenbart er mange cyklister ligeglade med, at de får 1.000 kroner i bøde for at blive nuppet med mobilen i hånden, når de cykler. Risikoen for at blive taget er lige så lille – eller sågar mindre – end når de cykler uden lys. Det kan nemlig ses tydeligere end, at man har en telefon i den ene hånd.

Sammen med organisationen Forsikring & Pension har Rådet for Sikker Trafik gennemført interviews med 836 cyklister mellem 18 og 65 år. Resultatet er foruroligende:

?Ud over, at det er forbudt, er det også risikabelt at have en mobiltelefon i den ene hånd, mens man cykler. Man overser let en anden trafikant, en kantsten, vælter og kommet let til skade. Man har heller ikke samme kontrol over cyklen, som hvis man begge hænder på styret,? siger Lisbeth Sahl. Hun er seniorprojektleder i Rådet for Sikker Trafik.

Cyklister og mobiltelefoner er sjældent en god kombination. (Foto: Rådet for Sikker Trafik)

Nye tal fra Vejdirektoratet viser, at 916 cyklister kom til skade eller blev dræbt i den danske trafik i 2019. Det reelle tal af tilskadekomne er langt større, da langt fra alle uheld med cyklister bliver registreret hos politiet. Således behandler landets skadestuer over 15.000 cyklister om året.

Som gadget- og livsstils-skribent kan man kun undre sig, at cyklister – og for den sags skyld også bilister – ikke udnytter ny teknologi til at gøre deres kørsel mere sikker.

Bilister kan f.eks. bruge deres mobil håndfrit via bilens højttalere. Tilsvarende kan cyklister få øretelefoner med mikrofon, som f.eks. kan afspille musik og tage telefon opkald håndfrit. Man skan blot prikke på en af ørepropperne.

Den nyeste generation af øretelefoner har tilmed fået aktiv støjreduktion (ANC), der lader lyde udefra trænge klart igennem musikken eller stemmen i øret. På den måde kan man høre f.eks. bilers dythorn, ambulancer i udrykning eller andre cyklisters tilråb og advarsler.

https://www.youtube.com/watch?v=EIrWWsbFf7Q

Problemet med mange cyklister i trafikken er nemlig ikke kun, at de bruger mobilen med den ene hånd. Det er også, at de isolerer sig fuldstændig fra omverdenen med høj musik i hovedet.

Her til sidst nogle flere tal fra den nye undersøgelse blandt cyklister, som analyse-firmaet Epinion har foretaget på vegne af Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension. Svarene gælder for alle cyklister mellem 18 og 65 år, når de cykler:

  • Taler i telefon håndholdt – 18 procent
  • Kigger hurtigt på min mobil ved beskeder – 18 procent
  • Læser beskeder (sms, mail, Messenger) – 16 procent
  • Skifter eller søger efter musik på telefonen – 16 procent
  • Betjener GPS / finder vej med telefonen – 15 procent
  • Skriver og svarer sms, mail og i sociale medier – 10 procent
  • Tager fotos / video undervejs – 10 procent
  • Orienterer sig på sociale medie – 9 procent
  • Spiller spil på telefonen – 7 procent
  • Gør mindst én af ovenstående ting – 30 procent

Situationen er meget værre hos de 18- til 35-årige cyklister:

  • Taler i telefon håndholdt – 35 procent
  • Kigger hurtigt på min mobil ved beskeder – 38 procent
  • Læser beskeder (sms, mail, Messenger) – 35 procent
  • Skifter eller søger efter musik på telefonen – 24 procent
  • Betjener GPS / finder vej med telefonen – 33 procent
  • Skriver og svarer sms, mail og i sociale medier – 24 procent
  • Tager fotos / video undervejs – 24 procent
  • Orienterer sig på sociale medie – 21 procent
  • Spiller spil på telefonen – 17 procent
  • Gør mindst én af ovenstående ting – 30 procent

Situationen er meget værre i aldersgruppen af cyklister mellem 18 og 35 år:

  • Taler i telefon håndholdt: 35 %
  • Kigger hurtigt på min mobil ved beskeder/notifikationer: 38 %
  • Læser beskeder (sms, mail, Messenger): 35 %
  • Skifter eller søger efter musik på telefonen: 24 %
  • Betjener GPS/finder vej på telefonen: 33 %
  • Skriver og kommenterer (sms, mail, sociale medier): 24 %
  • Tager fotos/video (fx Snapchat og live streamer): 24 %
  • Orienterer mig på sociale medier: 21 %
  • Spiller spil på telefonen: 17 %
  • Gør mindst én af ovenstående ting: 54 %

 (Indledningsfoto til artiklen: Rådet for Sikker Trafik)

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Orre er en smart mad-komposter