Her bliver selv Apple Watch helt retro

84 pct af os handler på nettet

Over otte af ti voksne danskere køber i dag ting og sager på internet. De mest ivrige online shoppere er folk i aldersgruppen 20 til 39 år, og de køber mestendels tøj, sports- og fritids-udstyr via deres mobil, pc eller tablet.

Rejser og flybilletter kommer ind på en sikker andenplads, mens de største stigninger i den danske online handel kan iagttages i kategorierne mad- og dagligvarer samt medicin og kost-tilskud.

Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. De afslører samtidig en kedelig udvikling. Antallet af dagligvare butikker er faldet med en femtedel i de seneste ti år. I dag er der 3-050 af dem i vores land. En lille stigning på 35 – sammenlignet med sidste år.

84 pct. af danskerne mellem 16 og 74 åt handler på nettet. Det er 20 pct. flere end i 2009. Tallene gemmer på store forskelle i, hvor der er sket ændringer i vores indkøbs-adfærd.

(Grafik: Danmarks Statistik)

Rejser og flybilletter eller tøj og sko købte vi allerede i stor stil i 2009. 52 pct. shoppede rejser og 42 pct. nyt kluns og fodtøj. I dag er det henholdsvis 66 og 69 pct. Ikke underligt, at alle flyselskaber i dag har egne apps, og online shops som Zalando eller Boozt er blevet så kæmpestore.

Det største skifte i vores dagligdag er dog nok kommet i vores måde at købe madvarer og andre ting til husholdningen på. Det foregår i stærkt stigende grad på nettet – og ikke længere fysisk i det lokale supermarked, i discounteren eller hos vores foretrukne slagter, bager eller grønthandler.

Selvom online indkøb af dagligvarer stadig et relativt lille – hver fjerde dansker gør det (27 pct) – er det her, hvor forandringerne er tydeligst at se. For 10 år siden turde kun ni pct. at købe madvarer på nettet. Det er en tre-dobling siden 2009.

Ifølge Danmarks Statistik har områder som køb af tøj, sport og fritids-udstyr, rejser og transport samt billetter til events og koncerter været tilgængelige på internet i længst tid. Derfor er de også fortsat de mest populære hos danskerne.

(Grafik: Danmarks Statistik)

Det gælder i øvrigt for alle aldersgrupper. Uanset om man er 17 år eller 70, er online handelen vokset stærkt i de seneste ti år.

Ikke overraskende er det de 20- til 39-årige danskere, der er mest glade for at købe mad- og dagligvarer på nettet. De er vokset op fra barnsben med webben, sociale medier og smartphones. De har derfor ikke helt så stærk en tradition for at handle fysisk i butikker som de ældre generationer.

Deres forældre mellem 40 og 59 år er dog kommet pænt med i de senere år. I dag køber hver tredje dansker mellem 20 og 39 år mad og dagligvarer. I generationen over dem er det 29 pct.

Chefkonsulent Agnes Tassy   fra Danmarks Statistik har en god forklaring:

”Folk mellem 20 og 39 år har ofte et arbejde og yngre børn, der kan gøre det svært at få tid til at handle ind i en fysisk butik. Derfor nyder de bedre af fordelene ved at handle online end yngre og ældre danskere.”

(Grafik: Danmarks Statistik)

Danmarks Statistik har også kigget på, hvorfor antallet af klassiske dagligvare-butikker er faldet med 1.000 siden 2009. Det svarer til et dyk på hele 22 pct.

For ti år siden havde Danmark ca. 4.000 af de butikker, der står for størstedelen af dagligvare omsætningen. I 2018 var dette tal nede på lige over 3.000 forretninger.

Hårdest er udviklingen gået ud over købmænd og døgn-kiosker. I 2009 var der 3.000 af dem i det danske land. Sidste år var der kun lidt over 2.000 tilbage. Til gengæld er antallet af discount butikker fordoblet i den periode….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Her bliver selv Apple Watch helt retro