OnePlus 12 er omsider landet i Danmark

Derfor beholder de fleste deres elselskab

(Foto: AlexanderStein / Pixabay)

Mange af os overvejer at skifte elselskab, fordi vi har set bedre og billigere tilbud fra andre el-leverandører end den, vi anvender lige nu.

Hos de fleste bliver det dog ved intentionerne. Kun få forvandler tanken til action, selvom det ikke behøver at være besværligt at skifte elselskab. Faktisk kun fire procent.

Det viser en ny undersøgelse, som Center for Economic Behaviour and Inequality ved Økonomisk Institut på Københavns Universitet har gennemført.

Den afslører, at mange danskere har tillid til deres nuværende elselskab, selvom dets priser måske er højere end konkurrenternes.

Desuden prøver mange af os at undgå at tage risiko, ligesom danskere har en tilbøjelighed til at udskyde handlinger. Når vi skubber beslutningen foran os, glemmer vi den hurtigt.

Ifølge lektor Christina Gravert, der står bag studiet, er forbrugernes passivitet et veldokumenteret fænomen.

Mange danskere tænker på og snakker om at skifte elselskab, men kun meget få gør det. (Foto: Chuttersnap / Unsplash)

Økonomer og politikere har derfor længe spekuleret på, hvorfor danskerne ikke skifter elselskaber, når de kan opnå store besparelser.

Den samme passivitet gælder skifte af f.eks. boliglån, bilforsikring, kreditkort eller sundheds-forsikring.

Forklaringen kommer nu i den nye analyse, som tre procent af danskere i den arbejdsdygtige alder er blevet inviteret til at deltage i. Godt 10.000 har svaret.

Som nævnt afslører studiet en betydelig kløft mellem, hvad folk siger og tænker – og så den faktisk handling.

Kløften bliver kun større, når deltagerne i forsøget bliver informeret om potentielle besparelser eller får tilbudt en service, hvor de kan skifte elselskab helt gratis.

Over 30 procent af de respondenter, der modtog oplysninger om lave priser og, hvordan man skifter selskab nemt, sagde efter undersøgelsen, at de havde planer om at skifter. Men kun fire procent gjorde det.

Der kan være mange penge at spare på elregningen, viser en ny analyse. (Foto: Getty Images / Unsplash+)

Der var ellers mange penge at spare. På tidspunktet for undersøgelsen kunne man få sin strøm mellem 946 og 2.399 kroner billigere – afhængigt af husstandens størrelse.

Forbrugernes passivitet får Christina Gravert til at foreslå et system, der automatisk leder dem hen til den billigste strøm. Så behøver danskerne ikke selv aktivt skifte elselskab.

”En model kunne være, at de danske husstande i første omgang automatisk får tildelt den billigste udbyder, når de flytter. Så kan de skifte selskab efterfølgende, hvis de ønsker det.”

En anden mulighed var at indføre en gratis tjeneste, som løbende kan vælge den billigste elaftale.

Et eksempel er virksomheden Elforbundet, der én gang årligt indhenter tilbud fra elselskaberne til en fællesaftale for forbundets 23.000 medlemmer.

Den nye undersøgelse med titlen ”From Intent to Inertia: Experimental Evidence from the Retail Electricity Market” viser i øvrigt, at danske forbrugere skeler forsvindende lidt til elselskabets navn, renommé eller særlige services.

Det er meget vigtigere for forbrugerne at få lave elpriser. Desuden siger 25 procent, at de helt sikkert ville bruge en gratis tjeneste, der kan sikre dem den billigste elaftale….

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

OnePlus 12 er omsider landet i Danmark