Microsoft indretter Mesh i Teams

Elbiler kan da godt se klassiske ud

(Foto: Olympian Motors)

Når man står på en stor og travl opladnings-station, vil man hurtigt opdage, at de fleste elbiler ligner hinanden forbløffende meget.

Det ser ud, som om både de kinesiske, amerikanske og europæiske fabrikanter har benyttet samme AutoCAD skabelon til at designe deres elbiler. Én til store SUV’er og én til mere strømlinede sedaner.

Selvfølgelig er der undtagelser, men langt de fleste moderne elbiler danser efter samme mønster. Det er det sikre, for det er, hvad kunderne vil have.

Well – den diskussion kan man altid tage op. Især, når og hvis der dukker flere nye elbiler op, som viser en egen personlighed.

(Foto: Olympian Motors)

En af dem kunne passende være Olympian Motors.

Den lille amerikanske fabrik i New York mener nemlig, at elbiler slet ikke bør se futuristiske ud og fyldt med store displays.

De kan også komme trillende frem i retro-design og et bevidst minimalistisk design i det indre.

Olympian Model 01 er en fire-dørs, fire-personers og baghjuls-trukket elbil, der ligner noget fra 1950’erne eller de tidligere 60’ere.

(Foto: Olympian Motors)

Gammeldags er den skægge Olympian dog ingenlunde:

Den har således et karrosseri fremstillet i dyre titanium og kulfiber materialer, der står placeret på en undervogn fra den kinesiske batteri-specialist U Power Tech.

En sinke er Model 01 bestemt heller ikke. Dens elmotor yder 228 kW eller 310 hestekræfter. Den har et drejningsmoment på 414 Nm og kan sende bilen fra 0 til 100 km på 5,7 sekunder.

Amerikanske rygter vil vide, at Olympian får en tophastighed på 257 kilometer i timen. Ved den fart kører den nok ikke mange kilometer på en batteri-opladning.

Holder man højre fod fra at trykke for hårdt på speederen, skal rækkevidden komme op på 491 kilometer på elbilens standard batteri med 82 kWh kapacitet og 400 volt spænding.

Indendørs skal Model 01 være mere grøn og end næsten alle andre. Olympian benytter kun bæredygtigt skabte materialer som eksotiske træsorter, stål, cashmere og silke.

En anden ting, man bemærker på Olympians billeder, er den næsten totale mangel på knapper, omskiftere og skærme i kabinen.

80 procent af dem er erstattet af et head-up-display i forruden og stemme-kommandoer. Sidstnævnte bruges primært til at styre aircondition, lys, elektriske sæder og bilens underholdnings-anlæg.

(Foto: Olympian Motors)

Endelig vil Olympian udstyre sin første elbil med ni airbags, et dusin digitale assistenter og lamineret glas i både ruder og taget.

Olympian Motors er begyndt at modtage udbetalinger på 500 dollars fra interesserede købere i USA, Canada og Kina. I Europa tror new-yorkerne åbenbart ikke på at finde kunder.

Prisen i USA skal blive 80.000 dollars eller ca. 560.000 danske kroner. De første biler skal leveres til kunderne i april eller maj….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Microsoft indretter Mesh i Teams