iPhones er ikke immune over for malware

Første lithium-frie elbiler er på vej

(Foto: JAC)

Mens europæiske og danske nyhedsmedier fejrer, at prisen på lithium til batterier er faldet markant i de senere uger, sniger en ny kinesisk elbil-fabrikant sig ind med en model, der klarer sig helt uden det eftertragtede råstof.

De første JAC Yiwei EV trillede af samlebåndet i onsdags. De benytter sodium – på dansk natrium – i batterierne i stedet for lithium og vil komme til salg på det kinesiske marked allerede i januar.

De nye na-ion batterier skal være meget billigere at fremstille, fordi natrium stort set kun er salt.

De skal også være bedre til at klare frost-grader end de nuværende li-ion elementer, der anvendes i elbiler, smartphones og laptops nu om dage.

(Foto: JAC)

Til gengæld har de nye batterier en lavere energi-tæthed og er ikke produceret i nær så store antal endnu.

Yiwei er et nyt datterselskab under kinesiske JAC, som tyske Volkswagen ejer 75 procent af efter en investering på en milliard euro. Resten af aktierne ligger hos regeringen i Beijing.

Med andre ord kunne de nye na-ion batterier sagtens være på vej til Volkswagens egne elbiler, hvis de bliver en succes i Yiweis små kinesiske elbiler.

Netop Volkswagen Gruppen med VW, Audi, Skoda og Porsche har klaget højt over manglen på lithium og afhængigheden af Kina til at levere batterier til elbiler.

Sådan ser de cirkelrunde na-ion batteri-celler ud i Yiwei EV. (Foto: JAC / CarNewsChina)

Lithium problemet får Volkswagen løst via JAC og Yiwei, men næppe batteri-fremstillingen i Kina.

De nye na-ion batterier – på engelsk so-ion – fremstilles af HiNa Battery i Beijing, der er tæt forbundet med Kinas akademi for videnskab.

JAC viste sine banebrydende batterier første gang for et år siden, men kunne ikke holde løftet om en bil i storproduktion med na-ion ombord.

Yiwei har ikke afsløret mange tekniske detaljer om sin første elbil i storproduktion.

Tidligere prototyper rummede et batteri på beskedne 25 kWh, der kunne levere en rækkevidde på knap 250 kilometer.

Til gengæld skal batteriet kunne lades op ret hurtigt – nemlig fra 10 til 80 procent på bare 20 minutter.

Yiweis moderselskab JAC Motors åbnede dansk kontor i foråret 2023.

På selskabets danske hjemmeside står der intet om Yiwei endnu, så vi må vente med at høre, om den nye elbil også ruller ud på gader og veje her i landet….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

iPhones er ikke immune over for malware