Apple må ikke snyde med USB

Robotten kører med strøm

(Foto: Autev)

Efterhånden som flere og flere elbiler befolker gader og veje, vokser også behovet for at kunne lade deres batterier op så mange steder som muligt.

Modsat traditionelle benzin- og dieselbiler, hvor det kun tager få minutter at fylde tanken op, kan det tage timer med en elbil.

Det betyder, at elbiler ofte blokerer ladestationer i lang tid, mens andre elbilister må finde sig i at stå i kø i længere tid eller sørge for, at deres elbil bliver ladet op hjemme i eget hus.

I 2020 præsenterede VW en løsning, hvor en robot kørte rundt på en p-plads eller i et p-hus og stoppede præcist dér, hvor en bilist havde bestilt en opladning til sit køretøj.

(Foto: Autev)

Nu følger den amerikanske start-up virksomhed Autev med en robot, der er noget anderledes i design end VW’s. Den ligner en mini-varevogn og skal være både mere fleksibelt og langt billigere.

Autev One robotten styres af en app, som elbil-kunden har liggende på sin smartphone:

Når han eller hun kører ind på en stor p-plads ved f.eks. en lufthavn, et indkøbs-center eller i et p-hus i bycentret, vil Autevs system automatisk registrere bilens placering.

Hvis bilisten signalerer, at hans bilbatteri trænger til opladning, finder den autonome Autev One robot selv hen til bilen på få minutter.

Meningen er, at p-plads-operatører skal lease en hel flåde af Autev robotter, der selv kan køre hen til de parkerede elbiler, der trænger til en opladning. (Foto: Autev)

Vel ankommet må bilisten selv manuelt sætte robottens kabel i bilens elstik, hvorefter han eller hun kan gå derfra, foretage sine indkøb, holde sine møder osv.

Hvis bilisten kommer tilbage hurtigt end planlagt eller ikke ønsker at lade sit bilbatteri helt op, kan han afbryde strømmen via sin app eller bare tage robottens ladekabel ud af bilen.

Når det hele er overstået, kobler bilisten igen Autev robotten, der så kører tilbage til sin docking-station på p-pladsen. Afregningen sker automatisk vil elbilistens mobiltelefon.

Autev One robotterne kan bl.a. arbejde med hurtig-opladning. De har selv batteri-kapacitet nok ombord til at fylde seks elbiler helt op, inden de returnerer til deres base for selv at få et skud frisk strøm.

For snart tre år siden præsenterede VW en prototype på en robot, der kunne lade elbiler op. Siden da har der været tavst om projektet, så Autev kunne sagtens komme først på markedet med ideen. (Foto: Volkswagen Group)

Autevs system er smart, men ikke perfekt:

Det ville jo være bedre, hvis robotten også kunne koble sig både af og på af sig selv automatisk.

Alternativt kunne Autev hyre et antal unge mennesker på store p-pladser, der koblede robotten fra elbilerne manuelt, når deres batteri var fyldt.

På den måde ville Autev også blive interessant for p-pladser og p-huse med langtids-parkering som f.eks. i lufthavne.

Autev selv håber, at de første flåder af små lade-robotter kan blive solgt til p-plads-selskaber i begyndelsen af 2024.

P-plads operatørerne vil kunne lease robotterne fra Autev og hente indtægter fra både gebyret for en p-bås, fra den overførte mængde strøm og fra plakater, der monteres på toppen af robotten

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Apple må ikke snyde med USB