Svensk mikrofon for kendere

Kæmpen kører til Norge først

(Foto: Ford)

I USA skal alle ting være store og helst størst.

Det samme gælder også for biler, hvor Fords enorme F-150 pickup har været den mest solgte model gennem adskillige år.

Samme mønster fortsatte naturligvis, da Ford for præcist et år siden lancerede en elektrisk udgave af sin F-150 pickup.

Ford F-150 Lightning kan have næsten 3,5 tons på krogen. (Foto: Ford)

F-150 Lightning sælger også som nybagte donuts. Ikke helt i de antal, som Tesla har vænnet sig til i USA, men imponerende tæt på.

Den måske lidt overraskende efterspørgsel hos de amerikanske kunder har betydet, at Ford slet ikke kunne bygge Lightnings nok til, at der kunne blive tale om en eksport.

Også dét problem skulle være løst nu. Ford har nemlig meddelt, at den næsten tre tons tunge elbil kommer til Europa i et begrænset oplag.

En bybil bliver Ford F-150 Lightning næppe. Den store elbil måler næsten seks meter i længden og to meter i bredden. (Foto: Ford)

Med ”begrænset” mener Ford, at den elektriske kæmpe i første omgang kun skal sælges i Norge. Det store tyske marked er ikke nævnt – og slet ikke lille Danmark.

De ydre mål på F150 Lightning er 5,91 gange 2,44 gange 1,99 meter.

En bybil bliver den aldrig, selvom mange sikkert gerne ville vise sig frem med deres maskuline potens-forlænger foran den lokale cafe eller, når velhavende københavnere invaderer Skagen i disse dage.

Hvis strømmen skulle svigte i ens bolig, kan huset hente strøm til tre dage i batteriet på Fords elektriske F-150 Lightning pickup. (Foto: Ford)

Ford F-150 Lightning drives frem af to store elmotorer, der yder op til 458 hestekræfter tilsammen i fire-hjuls-træk. Med 1.050 Nm er drejnings-momentet som på en diesel-drevet lastvogn.

De mange kræfter skal kunne flytte den 2.948 kilo tunge Lightning fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,5 sekunder. Med andre ord kan den sagtens køre om kap ved lyssignalet med meget mindre BMW, Audi RS og Golf GTI’er.

Batteriet ombord har en kapacitet på 98 kWh. Det skal kunne fyldes op fra 15 til 80 procent på 39 minutter i en hurtig-oplader. Bagefter skal den store bil kunne køre op til 386 kilometer (EPA) på et fuldt batteri.

En kombination af den store Fords batteri og solceller på taget af huset kan holde en husholdning kørende i 10 dage med strøm. (Foto: Ford)

Den store mængde strøm ombord kan dog også bruges til andre praktiske ting:

Ford har således vist billeder af, hvordan F–150 Lightning kan holde en typisk amerikansk villa i gang med strøm og lys i tre døgn. Det kræver dog, at man køber bilen med et ekstra-stort batteri påp 131 kWh.

Tilsvarende kan en kombination af F-150 batteri og solceller på husets tag holde en husholdning kørende i 10 dage med strøm.

(Foto: Ford)

De mange kræfter betyder naturligvis også, at den elektriske Ford kan trække trailere og campingvogne op til 3,5 tons.

De er intet i problem selv uden for asfalterede veje og gader. Føreren kan nemlig skifte mellem flere køre-modi som f.eks. Normal, Sport, Off-Road og Tow/Haul. Sidstnævnte er til træk.

Fem mennesker har plads ombord og skal sidde lige så godt som i en stor limousine. Blot meget højere og en bedre udsigt over trafik og landskabet, der glider forbi uden for vinduer og automatisk air condition.

Håndværkere og gør-det-selv folk vil elske, at Ford F-150 Lightning har flere eludtag både i kabinen og på ladet. (Foto: Ford)

Netop off-road kvaliteterne bruger Ford som forklaring på, at Norge er det første land i Europa, hvor Lightning kommer til salg.

Selvfølgelig har nordmændene mange fjelde og svært fremkommelige veje, men mon ikke Fords valg af debut-land i Europa ikke også hænger sammen med, at Norge har den største andel af elbiler i vores del af verden.

I Norge skal Ford F-150 Lightning sælges i en blå-metallic lakering til priser, der begynder ved 1.183.000 norske kroner. Det svarer til ca. 763.000 danske. Men husk lige de lave norske afgifter på elbiler og den norske krones lave kurs i forhold til den danske….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Svensk mikrofon for kendere