Snak sammen, når I cykler

Hvorfor køber folk igen LP’er?

(Foto: Bradley Dunn / Unsplash)

I går lørdag var datoen, hvor musik-elskere fejrede den globale Record Store Day. En hyldest til (fysiske) pladebutikker, der har overlevet i en verden domineret af streaming.

Dagen blev også festligholdt i Danmark, hvor man faktisk kunne opleve små køer foran flere pladebutikker.

Det var folk, som ville have fingrene i sjældne “limit edition” vinylskiver, der var udgivet i dagens anledning – bl.a. klassikere med Paul McCartney.

Spørgsmålet er så, om mange af disse – også helt unge – entusiaster nogensinde får sænket en diamant-nål i deres nyerhvervede LP.

Ifølge en ny analyse fra amerikanske Luminate – de hed tidligere Nielsen – fortæller nemlig, at kun 50 procent af vinylkøberne ejer en pladespiller eller grammofon.

(Infografik: Statista.com)

Vender man dette tal på hovedet, må det jo betyde, at den anden halvdel ikke har mulighed for at høre musikken fra deres vinylskive.

Hvorfor køber folk så analoge musikplader i så store antal, at salget af dem for første gang siden 1987 overhalede cd- og dvd-skiverne sidste år?

Det har musik-organisationen IFPI også stillet til forbrugere i 22 lande verden over. Svarene er ret interessante:

Næsten halvdelen – 49 procent – ønsker at føle, at de ”ejer musikken rent fysisk.” Med andre ord er streaming for upersonligt og kedeligt.

Så er det meget bedre at stå med et rigtigt pladecover med billede af kunstneren og måske et inner-cover med melodiernes tekster trykt på.

Fans af den amerikanske heavyrock gruppe Metallica med danske Lars Ulrich ved trommerne kan ikke kun købe deres helte på vinyl. De kan også købe en særlig Metallica designet pladespiller fra den østrigske grammofon-fabrikant Pro-Ject. (Foto: Pro-Ject)

Den trend bliver bekræftet af den næst-mest udbredte forklaring. Nemlig, at 41 procent gerne vil have en “fysisk plade at kigge på.”

Begge ting kan man jo sagtens uden at eje en pladespiller. Vinylpladen bliver i stedet et samler-objekt på linie med frimærker, mønter eller kunst på væggen.

Først på tredje- og fjerde-pladsen kommer et svar, der involverer, at man faktisk lytter til musikken på sin vinylplade:

36 procent holder således meget af ”ritualet med at afspille en LP” eller muligheden for at ”fordybe sig selv i musikken fra pladeskiven.” Sidstnævnte bruger 28 procent som svar.

På de næste pladser følger så igen begrundelser, der ikke kræver, at man har en pladespiller:

26 siger, at de ”gerne vil støtte en bestemt kunstner”. Lige så mange – altså over en fjerdedel af vinylkøberne kan ”godt lide at læse noter og tekster”, der følger med den købte LP-plade.

(Infografik: Statista.com)

IFPI’s nye undersøgelse viser, at fysiske ting fortsat har stor værdi for mennesker midt i en digital tidsalder, hvor alt kan lagres og streames fra en sky på internet.

Mange kunstnere synes også, at vinylpladens comeback er dejligt. Især artister, der måske ikke ligger helt oppe i toppen af hitlisterne.

De føler, at de kan få et tættere forhold til deres lyttere og fans vil LP-plader end med streaming. Desuden tjener de mange flere penge på salget af en vinylplade end på et klik via Spotify eller Apple Music.

Til sidst vil jeg lige minde om en artikel, jeg skrev her på Leifshows.dk for nogle uger siden. Den fortalte, at salget af vinylplader i USA i 2022 for første gang i 35 år overhalede cd- og dvd-skiver.

Ifølge musik-branche-organisationen RIAA – Record Industry Association of America – blev der solgt 41 millioner vinylskiver i USA sidste år.

Til sammenligning købte amerikanerne kun 1,3 million i 2007, hvor fænomenet Record Store Day blev etableret.

I de samme 16 år frem til nu faldt salget af cd-plader til gengæld fra 500 millioner i 2007 til kun 33,4 millioner sidste år….

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Snak sammen, når I cykler