Motorola pusler med klapmobil til lavpris

Nike fører sneaker feltet

(Foto: Getty Images / Unsplash+)

Sko og støvler til basketball, tennis, håndbold og løb behøver slet ikke være afgrænset til de sports-arter, de er designet til.

I dag går alle i sneakers, der har udviklet sig til at være fælles-navnet for, hvad vi i gamle dage kaldte sportssko.

De blev grundlæggende skabt af Adidas lige før anden verdenskrigen. I mange år efter lå det tyske firma så i spidsen af salget.

Ofte lige foran Puma, der er skabt af broderen til ham Adolf, hvis første to bogstaver indgår i Adidas navnet.

I dag ser situationen helt anderledes ud. Adidas, Puma og alle andre er overhalet med flere længder af amerikanske Nike.

(Infografik: Statista.com)

Nike omsatte sidste år for 29 milliarder dollars eller ca. 200 mia. kroner. Dertil skal lægges to milliarder dollars fra datterselskabet Converse.

Det er en imponerende fremmarch for en virksomhed som Nike, der egentlige begyndte som en lille licenstager for japanske løbesko.

Både hos Adidas og Nike er flere sko-modeller fra 1970’erne fortsat blandt de mest populære. Det viser, at sneaker markedet hele tiden bevæger sig mellem nostalgi og ny teknologi.

Hvis du undrer dig over, at kendte sneaker brands som New Balance eller Vans ikke figurerer i infografikken fra Statista.com, skyldes det kun én ting.

Begge mærker er i privat eje og ikke børs-noterede som f.eks. Nike eller Adidas. Derfor er de ikke forpligtet til at offentliggøre deres salgstal….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Motorola pusler med klapmobil til lavpris