Telenor laver energisk aprilsnar

iPhone mere udbredt end Samsung

(Foto: Thai Nguyen / Unsplash)

Der sker virkelig forandringer i mobil-verdenen. Ikke så meget i Danmark, hvor Apples iPhones holder en komfortabel førsteplads foran Samsung med sine Galaxies som en lige så sikker nummer to.

Men ude på det globale marked sker der ting og sager.

Her blev Samsung nemlig overhalet af Apple som det bedst sælgende smartphone mærke i fjerde kvartal af sidste år, hvor de seneste nye tal stammer fra.

Bestsellerne over alle andre i oktober, november og december var Apples dyre iPhone 14 Pro og Pro Max modeller.

Nu viser en anden analyse, at Apple har flere aktive smartphone forbrugere i verden end Samsung.

Samsungs suveræne position i folde-mobiler er ikke kun nok til at holde Apple fra den globale førsteplads. (Foto: Zara Latif / Unsplash)

Desuden har iPhone overtaget positionen som verdens mest populære mobiltelefon brand. I februar havde Apples smartphones en markeds-andel på 27,1 procent mod Samsungs 26,75 procent.

De nye tal stammer fra Statcounter GlobalStats. De er indeholdt i rapporten ”2023 Mobile Vendor Market Share Worldwide” fra teleselskabet Atlas VPN.

Der er tale om estimater – ikke om konkrete salgstal, sådan som andre analysefirmaer a la IDC, Gartner eller Counterpoint Research anvender.

Alligevel giver tallene fra Atlas VPN en klar indikation af, hvordan det globale marked for smartphones har forandret sig på det seneste.

Samsung har tidligere haft en dominerende position gennem adskillige år, men nu har Apple overtaget den.

(Infografik: Atlas VPN)

Det bliver spændende at se, om og hvor længe Apple kan forsvare sin førsteplad:

Samsung har jo i mellemtiden lanceret sin seneste Galaxy S23 generation og er på vej med flere nyheder i mellemklassen, som kan påvirke markeds-placeringerne i toppen af smartphone industrien.

Apple har til gengæld ikke noget nyt på telefon-fronten før til september, hvor 15. generation ad iPhone skal lanceres – inklusive USB-C stik på mobilerne.

En ny udgave af Apples billige iPhone SE, som mange havde håbet på i dette forår, ser ikke ud til at komme før i 2024.

Ifølge Statcounter GlobalStats placerede Xiaomi sig på en global tredjeplads blandt de mest populære smartphone mærker i februar– med en markedsandel på 12,29 procent.

Længere nede på listen er konkurrencen hårdere: Her finder vi bl.a. OPPO med en stigende andel på 6,86 procent.

Huawei er kun en skygge af sig selv med mindre end fem procent markedsandel i verden. Den seneste nye Huawei P60 telefon kan næppe gøre meget for at ændre på situationen. Uden for Kina må den nemlig udelukkende sælges med 4G – ikke med 5G. (Foto: Huawei)

Både Motorola og OnePlus lå i februar stabilt med globale markedsandele på henholdsvis tre og godt to procent.

Helt modsat med Huawei, hvis andel er faldet fra over seks procent for et år siden til nu 4,84 procent.

De er næsten udelukkende hentet på Huaweis hjemmebane i Kina, da firmaets telefoner ikke længere sælges i Vesteuropa og USA.

I den nye rapport skriver Atlas VPN, at man regner med, at iPhone’s succes vil fortsætte. I hvert fald i et stykke tid:

Apple har et stærkt brand image, stor kunde-loyalitet og en effektiv markedsføring. Desuden har iPhone 14 Pro ramt lige præcis, hvad millioner af smartphone entusiaster har været på udkig efter.

Samsung derimod har behov for at vise flere innovationer og for at differentiere sig stærkere for at kunne følge med Apple. At være markedets nummer ét i foldemobiler er næppe nok….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Telenor laver energisk aprilsnar