Her er LEGO’s nye videospil

Explorer er Fords nye SUV på el

(Foto: Ford)

Ford hinker lidt bagefter konkurrenterne, når det gælder elektriske personvogne. Især er den gal på det europæiske marked.

Resultatet er, at Ford skærer voldsomt ned på sit modelprogram i Europa, så bl.a. den populære lille Fiesta stopper.

Desuden har Ford fyret i tusindvis af ansatte på sine fabrikker i tyske Køln. De til overs blevne ser dog ud til at skulle bygge Fords nye hel-elektriske udgave af Explorer.

(Foto: Ford)

Ford kalder sin nye el-drevne Explorer for en ”cross-over.” De fleste andre vil nok sige SUV, for med sin stil og størrelse kaster den nye Ford sig pladask ud i et af de stærkest ombejlede bil-kategorier.

Ford sparer heller ikke på tillægs-ordene, når man beskriver Explorer som “den første i en bølge af innovative nye elektriske køretøjer, som skal bane vejen for en komplet gen-opfindelse af Ford mærket i Europa.”

Den nye Ford Explorer er 4,5 meter lang og har plads til fem personer. Når bagsædet er oppe, er der plads til 450 liter bagage.

Explorers batteri kan lade op fra 10 til 80 procent på 25 minutter. (Foto: Ford)

Ford ser ud til have haft alle kreative kræfter i spil for at skabe en SUV, der byder på mange detaljer, som man normalt ikke ser:

Mellem forsæderne er der f.eks. placeret et 17 liters bagagerum, der har plads til f.eks. en laptop på 15 tommer.

Tilsvarende er der et lille privat lagerrum bag Fords store 14,6 tommers touch-skærm i instrument-panelet. Skærmen kan i øvrigt skubbes op og ned, så chaufføren får den optimale placering.

Touch-skærmen er en integreret del af Fords digitale infotainment pakke til den nye Explorer:

Pakken omfatter bl.a. en soundbar højttaler under displayet plus trådløs forbindelse med både Android Auto og Apple CarPlay.

Passagerer kan desuden oplade to store smartphones trådløst i en separat skuffe med Qi-kompatibel lade-enhed.

Meget smart har Ford udnyttet “kardan-tunnellen” til lagerrum, I den ene sektion er der plads til en laptop på 15,6 tommer. (Foto: Ford)

Andre behagelige detaljer ved den første elektriske Ford Explorer fra Europa er f.eks. opvarmede forsæder og rat, ambient belysning med 10 forskellige samt et to-zones klima-anlæg, så chauffør og passager på forsædet kan sidde ved forskellige varmegrader.

Tilsvarende lækre features er nøgle-fri åbning og låsning af dørene, ligesom den store bagklap åbnes elektrisk med en fodbevægelse under Explorers rumpe.

Naturligvis ruller den nye Ford Explorer ud med en masse assistent-systemer med i alt 12 ultralyds sensorer, fem kameraer og tre radar-enheder.

Den store touch-skærm på 14,6 tommer kan trækkes op og ned, så chaufføren kan få det inden for perfekt rækkevidde. Displayet indeholder også en soundbar. Første gang, at jeg har hørt om sådan en i en bil. (Foto: Ford)

Helt nyt hos Ford er f.eks. en Lane Change alarm og Clear Exit Assist. Sidstnævne advarer mod cyklister, når man vil åbne dørene i f.eks. en travl gade i downtown.

Desværre er Ford meget karrig med hensyn til specifikationer, rækkevidde, prisniveau og leverings-tidspunkt. Vi får kun at vide, at batteriet kan lades op fra 10 til 80 procent på 25 minutter.

Den nye elektriske Ford Explorer made in Europe dukker op senere i år….

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Her er LEGO’s nye videospil