Om natten har droner magten i IKEA

Hvad mon der foregår om natten i de store IKEA varehuse, når den sidste kunde er gået igennem kassen, og de mange lys bliver dæmpet?
De fleste forventer nok, at stader, udstillinger og tomme reoler bliver fyldt op med nye varer.
Gulve skal vel også rengøres efter besøg af tusinder af mennesker med forskelligt fodtøj og mange barnevogne og trolley’er undervejs.
Det er korrekt, men der er én type af ansatte, som bliver større og større hos IKEA.

Ny teknologi skal gøre det nemmere at styre de højhuse af varer, der tårner sig op i IKEA’s store lagerhaller. (Foto: Ingka Group)
Det er små elektroniske droner, som flyver rundt mellem reolerne, skanner stregkoder og tager billeder med deres indbyggede kameraer af, hvor mange af hver vare der ligger tilbage efter dagens invasion af købeglade kunder.
IKEA er den første større detail-handels virksomheder, som har indført droner til lagertælling.
Ifølge Ingka Group, der er moderselskabet bag IKEA, har man i dag omkring 100 selv-flyvende droner flyvende i dag.
De er fordelt på en række IKEA varehuse – det seneste i belgiske Zaventem. Flere vil komme til løbende, for de første erfaringer med de flyvende lagermedhjælpere har været gode.
Her arbejder de ikke kun uden løn og ulempe-tillæg dag ud og dag ind. De aflaster også andre IKEA-ansatte, der ikke længere behøver at tjekke og bekræfte hver eneste palle med varer på den gammeldags manuelle måde.
IKEA’s første lager-drone gik i drift i Schweiz i 2021, og de nuværende 100 eksemplarer flyver i dag rundt i 16 IKEA varehuse fordelt på Tysland, Italien, Belgien, Holland, Kroatien, Slovenien og Schweiz. Danmark er ikke kommet med endnu.
De indendørs droner er bygget af Verity og installeres i samarbejde med Supply Chain Development teamet hos Inter IKEA.
”Vi investerer i ny teknologi overalt i vores koncern. Det gælder også robotter, der vælger og henter varer til vores kunder i varehuse og vores afdelinger til online handel,” forklarer Tolga Öncu, der er chef for detailhandel hos Ingka Group.
”Hvis den nye teknologi indsættes på den rigtige måde, giver den et win-win for både kunder og virksomhed. Den forbedrer vores ansattes arbejdsforhold, sænker drifts-omkostningerne og gør det muligt at levere billigere produkter,” fortsætter han.
Ingen kommentarer endnu