Her er den første WiFi 7 router

VW på vej med kompakt elbil

(Foto: VW)

Elbiler kører i overhalingsbanen. Ingen tvivl om det. Men de mangler stadig deres folkelige genbrug – og dét har tre vigtige grunde

Den ene er den begrænsede rækkevidde, som elselskaber og danske kommuner forsøger at imødekomme med flere ladestationer.

Den anden er prisen. Elbiler er stadig markant dyrere end samme størrelse klassiske personbiler med benzinmotor.

Den tredje er, at der mangler er ordentligt udvalg af elbiler i de mindre klasser. De fleste af dem, der findes, er blot ombyggede benzin-modeller.

(Foto: VW)

VW har nu sat sig for at løse i hvert fald to af udfordringerne – størrelse og pris.

I går præsenterede VW nemlig sit bud på en kommende elbil, der ikke skal koste mere end 25.000 euro eller godt 200.000 kroner. Den billigste VW ID.3 skal man i dag betale 40.000 euro for.

ID.2all kalder VW sit nye udspil, som vi dog næppe får at se på veje og gader. I sin endelig form, der kommer senest i 2025,  bliver navnet VW ID.2.

Den vil samtidig blive suppleret af en ID.1 minibil, der skal afløse den tidligere VW e-Up!. Her skal prisen holdes nede på 150.000 kroner.

De digitale skærme er meget større end i de nuværende VW ID-elbiler. (Foto: VW)

ID.2all, som vises på billederne, forbliver en prototype. Den skal vise nye muligheder i teknologi, betjening og design.

VW’s nye udspil skal nok skabe bekymrede panderynker hos de kinesiske rivaler, men nok mest hos Tesla.

Her kan Tesla-ejer Elon Musk for nylig provokeret bilbranchen ved at sætte sine priser markant ned. Dog langt fra så langt ned som VW planlægger for afløseren af ID.2all.

Desuden har Tesla længe snakket om at lancere en mindre elbil-model. Efter amerikanske traditioner en ”mini”, selvom den formentlig vil få Golf- eller Polo-størrelse i stil med ID.2all.

Set fra siden er der igen tvivl om, at man står over for en VW. (Foto: VW)

Teknisk set står ID.2all på en ny MEB Entry undervogn. Den er mindre end den nuværende MEB platform, som alle nuværende VW ID-modeller bygger op.

ID.2all vises i første omgang med forhjuls-træk. Elmotoren er på 226 hestekræfter. Nok til at give bilen en topfart på 160 km/t og en acceleration fra 0 til 100 på under syv sekunder.

Batteriets størrelse giver VW ingen detaljer om. Kun at rækkevidden skal være godt 450 kilometer efter WLTP-standarden.

En opladning fra 10 til 80 procent kapacitet skal optimalt set kunne klares på 20 minutter, lover VW.

(Foto: VW)

Tyskerne vil samtidig bedåre verden med et mere charmerende design, end man er vant til fra Golf. Den er fornuftig og af høj kvalitet.

De dyder skal ID.2all også besidde, men de skal ledsages af et mere udtryksfuldt ydre. Elbilen skal ligefrem udstråle sympati og glæde – bl.a. ved at tegne fronten, så den ligner et smil.

Hvor meget, man får med i prisen på 25.000 euro, vil VW ikke afsløre. Man kan gætte en smule, når avancerede features som LED Matrix lygter, massage-sæder og en Travel Assist til delvis autonom kørsel skal være ekstra udstyr.

Begejstre skal ID.2all og co. også gennem kabinens rummelighed og smarte detaljer.

(Foto: VW)

Som udgangspunkt kan bagsædet deles i 40:60 og give adgang til et bagagerum på mellem 490 og 1.330 liter. Det er bedre end i den nuværende VW Golf.

Nyt vil være et ekstra hulrum under bagagerummets bund, hvor man skal kunne placere flere kasser øl.

Under bagsædet kommer en aflåselig 50 liters kasse, der har plads til f.eks. ladekabel og laptop. Sidstnævnte kan sågar oplades dernede.

Føreren kigger på en 10,9 tommers skærm – dobbelt så stor som i ID.3. Der er head-up display i forruden, mens det meste af betjeningen foregår via en 12,9 tommers touch-skærm i midten af instrument-brættet.

Ud fra VW’s fotos kunne det se ud, som om ID.2all får flere fysiske taster. I givet fald et tydeligt knæfald for de mange, der har klaget over den rene touch-betjening af de nuværende ID-biler….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Her er den første WiFi 7 router