Så lille kan en pc blive

Vi køber elcykler som aldrig før

(Foto: Antoine Schibler / Unsplash)

Næsten hver fjerde cykel på danske veje, gader og cykelstier er i dag elektrisk drevet.

Siden 2017 er antallet af importerede elcykler i Danmark således tredoblet fra 40.000 til 120.000 i 2022. Til sammenligning importerede vi 380.000 manuelt drevne cykler sidste år, viser tal fra Danmarks Statistik.

Den udvikling er markant. Den viser nemlig, at danskerne er parat til at betale mange flere penge for en ny cykel end tidligere.

Et eldrevet eksemplar kan let koste fem gange mere end en jernhest til rugbrøds-motor.

Elcykler fås efterhånden i alle mulige størrelser og designs. Her er det den nye M20 fra kinesiske Engwe. Den har plads til to batterier, der giver en flot rækkevidde på 150 kilometer. (Foto: Engwe)

Ifølge brancheforeningen Danske Cykelhandlere er forklaringen på den store fremgang bl.a, at kundegruppen til en elcykel er blevet meget bredere.

For fem år siden blev elcyklen ofte betragtet som bedstemor- eller bedstefar-agtige, fordi de blev brugt af folk, der ikke havde kræfter nok til selv at træde i pedalerne.

Den opfattelse har ændret sig voldsomt siden da: Elcykler er blevet smartere og mindre klodsede at se på, og der er også kommet f.eks. elektriske mountain bikes.

Desuden fås moderne ladcykler med elmotor. Det gør den fine til børnefamilier og til varetransport. Post Nord bruger dem bl.a. i stor stil til udbringning af breve og reklamer.

Dét har især fået yngre danskere ”med på vognen”, således at det i dag er danskere i alle aldersgrupper, som kører elektrisk

Elcykler kan også bruges af en lille familie. (Foto: Himway Bikes)

Elcyklernes udbredelse kan også mærkes på landets cykelstier – på godt og ondt:

Elcykel-ryttere udnytter ofte deres ekstra el-motor-assistance til at køre hurtigt og presse almindelige cyklister bagpå. Det sker ikke sjældent med råb og direkte provokationer.

Med andre ord kunne vi godt bruge lidt strammere færdsels-regler for brug af elcykler – eller i det mindste en holdnings-ændring hos mange elcykel-ejere.

Hvordan trenden vil gå i de kommende år, kan vi se i Holland:

Dér er den elektriske andel af nye cykler oppe på 50 procent – altså dobbelt så stor som herhjemme….

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Så lille kan en pc blive