B&O ikoner bliver fornyet

Messenger tilbage i Facebook

(Foto: Alexander Shatov / Unsplash)

Man kan efterhånden godt mærke på Facebook, at verdens største sociale medie føler sig presset stærkere både på de interne linier – af Instagram – og af eksterne rivaler som TikTok og Snapchat.

Seneste eksempel er, at Facebook vil bringe Messenger tilbage i Facebook app’en, efter at meddelelses-tjenesten blev skåret fra for ni år siden. I mellemtiden har Messenger kørt som en selvstændig app.

I et nyt blog-indlæg begrunder Facebook sit nye initiativ med, at ”vi vil gøre det nemmere for folk at dele, hvad de finder på Facebook, via messaging, når og hvor det passer dem. De skal ikke skifte til en separate app.”

Det virker påfaldende som en idé fra TikTok:

Her opfordres brugerne nemlig til at dele videoer, som de støder på i TikTok, med alle deres venner og kontakter. Det sker via en integreret og direkte meddelelses-funktion.

OK – Facebook har haft Messenger integreret for mange år siden, men dens comeback i Facebook app’en kan også kaldes (nok) en kopiering af TikTok.

I blog-indlægget fortæller Facebook, at man i øjeblikket tester den nye/gamle feature, hvor man kan få direkte adgang til Messengers indboks via Facebook app’en. Den vil blive rullet ud til at alle om kort tid.

Fremover vil man igen kunne sende Messenger meddelelser direkte fra Facebook på mobilen, uden at man skal tænde for en separat app. (Foto: Juan Pablo Serrano Arenas / Pexels)

Da Facebook fjernede Messenger fra Facebook, var det med en forklaring om, at man ville fokusere på at gøre Messenger til verdens bedste (selvstændige) meddelelses-platform på mobiltelefoner:

Brugerne skulle ikke længere blive forvirret af at have Facebook indlæg og Messenger meddelelser liggende side om side.

Men ok – vores gamle statsminister Jens Otto Krag brugte ordene om, at ”man har en mening, indtil man får en ny.”

Disse kloge ord kan man selvfølgelig have hørt helt over i Facebooks førerbunker i Californiens Silicon Valley.

Set ud fra et bruger-synspunkt er det nok en dårlig idé. Det er jo altid godt at have en app mindre at skulle jonglere med på sin smartphone.

Også fordi den nye integration af Messenger i Facebook også ser ud til at betyde, at man kan sende meddelelser direkte fra Facebook app’en til Instagram brugere.

At Facebook føler sig presset, kan i øvrigt også udledes af en anden bemærkning i det nye blog-indlæg:

Her understreger verdens største sociale medie, at ”Facebook hver er død eller døende.” Det ville da også være forkert, eftersom Facebook har over to milliarder daglige brugere og 2,7 milliarder, når alle registrerede tælles med.

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

B&O ikoner bliver fornyet